قزوین- استاد حوزه تعلیم و تربیت گفت: طلاق ۷۵ درصد از آسیب های اجتماعی را به خانواده وجامعه وارد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام امرالله گیوی نهاوندی در همایش «زندگی شیرین برمبنای سیره فاطمی» که ظهر امروز در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد با حضور نمایندگان امور بانوان دستگاههای اجرایی استان وجمعی از بانوان هنرمند در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد اظهارداشت: فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش است که این موضوع بسیار اهمیت دارد و خداوند از این مسیر برای بندگانش آرامش خواسته است.

وی با بیان اینکه افراد قبل از ازدواج باید در کلاس های مهارت های زندگی شرکت کرده و یا کتاب هایی در این زمینه مطالعه کنند افزود: اگر با آموزش زندگی را آغاز نکنیم مبتلا به طلاق و جدایی قانونی و رسمی شده و اگر بخواهیم نیز زندگی را ادامه دهیم، فقط زنده هستیم و زندگانی نمی کنیم و در واقع یک طلاق عاطفی رخ می دهد.

وی اعلام کرد: زن و شوهر وقتی می توانند به صورت صحیح زندگی کنند که بدانند چگونه با هم تعامل داشته باشند و اگر این امر وجود نداشته باشد طلاق زرد و خاموش رخ می دهد که بسیاری از خانواده های ایرانی گرفتار این طلاق هستند و فقط درصد آن تفاوت می کند.

حجت الاسلام گیوی نهاوندی به آمار طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما آمار طلاق فاجعه است به طوری که بر اساس آخرین آمار از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود و در قزوین نیز این آمار از هر ۴.۵ ازدواج، یک مورد طلاق است.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: آمار مذکور مربوط به طلاق رسمی و قانونی است و این در حالی است که چندین برابر این آمار، طلاق عاطفی رخ می دهد که در زندگی های همراه با طلاق عاطفی بین زن و شوهر ارتباط عاطفی و انسانی نیست و یکدیگر را به دلیل فرزندان شان و یا حرف مردم تحمل می کنند.

وی در ادامه با هشدار جدی نسبت به وقوع پدیده طلاق اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر دیر عمل کنیم جامعه ما به شدت از این واقعه آسیب پذیر می شود و این زلزله هشت ریشتری طلاق دیر یا زود تمام بنیان خانواده را زیرو رو کرده و از بین خواهد برد و در واقع اگر دیر عمل کنیم چیزی به نام خانواده در کشور نخواهیم داشت.

حجت الاسلام گیوی نهاوندی ادامه داد: طلاق بسیار خطرناک است و در دین ما نیز از طلاق به عنوان منفورترین حلال خدا یاد شده است و در واقع این امر باید در آخرین مرحله صورت گیرد ولی در کشور ما دختر و پسر وقتی دچار اولین مشکل در زندگی مشترک می شوند به دادگاه مراجعه می کنند، البته برخی نیز به دادگاه مراجعه نمی کنند ولی سال ها است که از هم طلاق گرفتند ولی در دفترخانه ثبت نشده است.

این کارشناس مسائل خانواده اعلام کرد: وقتی زن و شوهری که مشکل دارند از هم طلاق می گیرند، برخی می گویند راحت شدند در صورتی که ۲۴ ساعت که از زمان طلاق بگذرد، هم زن و هم مرد به شدت افسرده، ناراحت و پشیمان می شوند ولی غرورشان اجازه نمی دهد که بازگردند و از این رو نیز اسلام عده طلاق قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات سه دانشگاه معتبر دنیا در خصوص طلاق توضیح داد: سه دانشگاه معتبر دنیا در خصوص پدیده شوم طلاق تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که طلاق مانند برخی بیماری ها مسری است یعنی خطر طلاق در خانواده ایی که دوست و صمیمی با خانواده ای است که واقعه طلاق در آن رخ داده ۷۵ درصد افزایش می یابد.

حجت الاسلام گیوی نهاوندی اضافه کرد: این تحقیق دانشگاهی نشان می دهد طلاق سه خطر مهم ، تشویق دیگران به طلاق، تشویق دیگران به جلوگیری از زادو ولد و انتقال احساسات منفی افراد مطلقه به اجتماع و دور شدن از نشاط را در جامعه به دنبال دارد.

کارشناس مسائل خانواده در ادامه لزوم آموزش مهارتهای زندگی مشترک را قبل ازشروع زندگی مشترک لازم وضروری عنوان کرد وعلت افزایش آمار طلاق در کشور را که هم اکنون در مرز  هشدار قرار گرفته، همین عدم آموزش جدی مهارتهای زندگی عنوان کرد واز مسئولان استان خواستار توجه ویژه به نهادینه سازی این مباحث شد.

لازم به ذکر است که از دیگر برنامه های استا گیوی حضور در جمع بانوان شهرستان تاکستان خواهد بود.