ارومیه- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از وارد آمدن خسارت به ۲۴ هزار تن محصول باغی بر اثر سرمازدگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول جلیلی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۴ هزار تن از میوه درختان هسته دار به ویژه زردآلو و بادام بومی دچار خسارت سرمازدگی شدند، افزود: در این راستا ارزش ریالی خسارات هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه سامانه هوای سرد و کاهش دما در آذربایجان غربی همه ساله در فصل بهار موجب وارد آمدن خسارات زیادی به محصولات زراعی و باغی استان می شود، اظهار داشت: توجه کشاورزان به بیمه محصولات با توجه به شرایط موجود ضروری است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خسارت تگرگ به محصولات کشاورزی استان را ۲۵۰ میلیارد ریال، خسارت باراش سیل آسا را ۷۵۰ میلیون ریال دانست و اعلام کرد: بیشترین میزان خسارات به باغات و مزارع ارومیه، چالدران، شوط، تکاب، شاهین دژ، مهاباد و نقده وارد شده است.

جلیلی ادامه داد: بیشتر درآمد مردم آذربایجان غربی از راه کشاورزی است که همه ساله با فرا رسیدن سرمای زمستانه منطقه و تغییرات آب و هوایی در فصل بهار خسارت زیادی به محصولات کشاورزی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به پایین بودن آستانه تحمل برخی درختان میوه مخصوصا درختچه های انگور ، خسارت ناشی از سرمازدگی بهاره در سال زراعی جاری، موجب ازبین رفتن جوانه های بارده شده است.