بیرجند- تعطیلی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی سبب شده که صادارت از ماهیرود به عنوان تنها بازارچه فعال استان انجام شود و امکانات این بازارچه نیز پاسخگوی نیاز برای عبور روزانه ۴۰۰ کامیون نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، در بهمن ماه سال گذشته شاهد تعطیلی سه بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه، گلورده شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان خراسان جنوبی از طرف کشور افغانستان بوده ایم که با تعطیلی این بازارچه ها تجار و فعالان اقتصادی این بازارچه کالا های انباشت شده خود را در این بازارچه ها برای صادرات به کشور افغانستان به سمت بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه هدایت کرده اند.

امروز حجم بالای کامیون ها در بازارچه و تشکیل صف ۹ کیلومتری کامیون ها بدون هیچ گونه امکاناتی باعث مشکلاتی در مرزهای استان شده است.

امید است که مسئولان استان با پیگیری های مستمرخود برای بازگشایی بازارچه های استان اقدامی انجام داده چرا که راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و رونق اقتصادی و بازرگانی می‌تواند نقش موثری در اقتصادمحلی خراسان جنوبی ایفا کند.

تعطیلی بازارچه های مرزی استان کامیون ها را روانه بازارچه ماهیرود کرد

مدیر بازارچه مرزی شهرستان سربیشه خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به صف طویل کامیون های حامل کالا درمرز ماهیرود به کشور افغانستان گفت: باتوجه به بسته بودن بازارچه‌های مرزی گلورده، یزدان و دوکوهانه شهرستان نهبندان حجم بسیار زیادی از کالاها برای صادرات به کشور افغانستان از طریق بازارچه ماهیرود انجام می شود.

موسی الهی اضافه کرد: خروج کالاهای سایر بازارچه از این بازارچه مشکلات ترافیکی را در تخلیه بار این کامیون ها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته صادرات کالاها به کشور افغانستان تنها از یک لاین ارسال می شده است، افزود: در سال جاری به دلیل حجم زیاد تعداد کامیون ها کالاها از دو لاین ارسال می شود.

مدیربازارچه مرزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ کامیون ورودی برای ارسال در بازارچه داریم، افزود: با توجه به ظرفیت بازارچه تنها می توانیم ۲۵۰ تا ۲۷۰ کامیون را با حداکثر توان ارسال کنیم.

روزانه ۱۵۰ کامیون در صف تخلیه بار می مانند

الهی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به محدود بودن وسعت بازارماهیرود شهرستان سربیشه ارسال روزانه بیش از ۲۷۰ کامیون بیشتر وجود ندارد.

وی یکی دیگر از عوامل طولانی شدن صف کامیون ارسال کالا در بازارچه ماهیرود را خرید زیاد تجار افغانی در اوایل سال دانست و گفت: درخواست ما از مسئولان این استان که با وجود این مشکلات که به صورت مکرر در این بازارچه رخ می دهد وسعت بازارچه را افزایش دهند.

مدیر بازارچه مرزی شهرستان سربیشه در خصوص تجهیزات آتش نشانی در بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه نیز گفت: طی سال گذشته این بازارچه در دفعات متفاوت آتش گرفته در این آتش سوزی ها میلیاردها تومان از کالاهای تجار در آتش سوخته است که در این خصوص با پیگیری های انجام شده طی ماه آینده دو دستگاه آتش نشانی خریداری در این بازارچه مستقر می شوند.

الهی تصریح کرد: هم اکنون ۱۵۰ کامیون کالا در بازارچه ماهیرود سربیشه برای ورود به بازارچه صف کشیده اند.

وی در پایان یادآورشد: وسعت بازارچه ماهیرورد شهرستان سربیشه جوابگوی ارسال ۴۰۰ کامیون در روز نیست.

کامیون ها برای تخلیه بار در بازارچه ماهیرود صف ۹ کیلومتری را تشکیل دادند

رئیس گمرک ماهیرود درجمع خبرنگاران، اظهارکرد: طی دو شب گذشته به دلیل حجم صادرات صف خروج کامیون ها از بازارچه ماهیرود به ۹ کیلومتررسیده است.

علی اکبر کیانی با اشاره به کالاهای کامیون های انباشته شده در بازار چه ماهیرود گفت:این کامیون ها تولیدات کشور جمهوری اسلامی ایران از قبیل فرش، موکت، مواد غذایی، سوخت، ماشین آلات، کنسروجات و غیره را به افغانستان صادر می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کامیون ها در صف ۹ کیلومتری فاقد هیچ گونه امکانات استقرار، سرویس بهداشتی و حتی آب منتظر برای خروج از مرز هستند، گفت: مسئولان استان برای رفع مشکلات ماهیرود و بازارچه های استان فکری کنند.

رئیس گمرک ماهیرود درپایان یادآورشد: بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه از کمبود زیرساخت ها رنج می‌برد که نیاز است برای افزایش صادرات در این بازارچه زیرساخت های مناسبی فراهم شود.

خبرهای خوشی برای بازگشایی بازارچه های استان در راه است

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی هم امروز در گفتگو با مهر، با انتقاد براینکه بازارچه های مرزی خراسان جنوبی از بهمن ماه سال گذشته از طرف کشور افغانستان بسته شده است، افزود: در خصوص بازگشایی این بازارچه ها رایزنی ها رسمی و غیر رسمی در دست اقدام است که با توجه به سفر رئیس جمهور افغانستان به خراسان جنوبی خبرهای خوشی برای بازگشایی بازارچه های مرزی استان از طرف کشور افغانستان در راه است.

محمدرضا فخر با بیان اینکه باتوجه به بسته شدن سه بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه، گلورده شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان انحراف کامیون های صادراتی به سمت بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه بوده است، افزود: حجم بالای صادرات باعث انتظار کامیون ها در مرز شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد رشد ۲۰۳ درصدی صادرات در بازارچه های خراسان جنوبی بوده ایم، گفت: در سال جاری نیز این رشد در بازارچه ماهیرود ادامه داشته است.

از تمام ظرفیت‌ها برای ارسال کالا به کشور افغانستان استفاده می کنیم

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به حجم زیاد کامیون ها در بازارچه ماهیرود ارسال کامیون ها در دو لاین انجام می شود که با وجود استفاده از تمام ظرفیت بازارچه در ارسال کامیون ها و انتظار بیش اندازه کامیون ها در مرز با مشکلاتی مواجه هستیم.

فخر عنوان کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته  روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ کامیون ورودی به بازارچه ماهیرود داشته ایم که در سال جاری این تعداد کامیون به ۴۰۰ افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: ما ازحداکثر توان خود برای صادرات کالا از خراسان جنوبی به کشور افغانستان تلاش می کنیم و مشکل اصلی بازارچه ماهیرود وسعت کم این بازارچه است که در سال جاری افزایش وسعت آن در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش وسعت بازارچه ماهیرود از ۱۵ هکتار به ۲۵ هکتار در سال جاری

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی وسعت فعلی بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه را ۱۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: در سال جاری وسعت این بازارچه به ۲۵ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

فخر با بیان اینکه تنها ارسال کامیون ها حامل کالا از وظایف اداره کل بازارچه های استان است، افزود: صادرات کامیون مشتقات نفتی در حیطه وظایف گمرک است.

مدیرکل پایانه های مرزی و حمل و نقل خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر، اظهارکرد: در پایانه های مرزی خراسان جنوبی روزانه ۶۰ تا ۷۰ کامیون مشتقات نفتی از کشورهای مختلف به کشور افغانستان ترانزیت می شود.

محمد ابراهیم نصری بیان کرد: در بازدیدی که روز گذشته از بازارچه و گمرگ ماهیرود شهرستان سربیشه داشته ام با صف طویلی از کامیون های کالا مواجه شده ام که حل این مشکل از وظایف اداره کل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی است.

گفتنی است گمرک ماهیرود در ۱۳۵ کیلومتری شهر سربیشه که هم مرز استان فراه افغانستان است قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده و تنها گذرگاه رسمی استان خراسان جنوبی است که اکنون به تنها مرز فعال استان تبدیل شده است و همت مسئولان را برای رفع مشکلات این بازارچه و سایر بازارچه های استان می طلبد.