عضو هيات علمي مركز تحقيقات سنندج در همايش حبوبات در دانشگاه فردوسي مشهد گفت: توسعه نيافتگي اقتصاد كشاورزي در ايران بازار محصولات كشاورزي را همواره با محدوديت هاي ساختاري مواجه كرده كه به كارگيري دانش جديد و حذف روش هاي سنتي راه حلي منطقي براي عبور از اين وضعيت است.

دكتر همايون كانوني در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي "مهر" در مشهد با بيان مطلب فوق افزود: بورس كالاي كشاورزي بازاري است كه  در چارچوپ ساختار پيش بيني شده خود مي تواند بخش قابل توجهي از مشكلات بازار سنتي را برطرف كرده و از اين راه به حفظ، پايداري و توسعه بخش كشاورزي كمك كند.

وي در ادامه تصريح كرد: در اين بازار همه بازيگران عرصه توليد و تجارت محصولات كشاورزي به درستي و به موقع تصميم گيري كرده و كسي نمي تواند از رانت اطلاعات به نفع خود و ديگران استفاده كند.

استاد دانشگاه سنندج گفت: در مقياس جهاني نخود پس از لوبيا و نخود فرهنگي رتبه سوم اهميت را از بين حبوبات دارد و كشور ما از لحاظ  سطح زير كشت و ميزان توليد اين محصول مقام چهارم را در بين كشورهاي جهان دارد.

وي ادامه داد: از جمله تنگناهاي موجود در بازار نخود، فقدان نقدينگي، استاندارد نبودن محصول، از هم گسيختگي بازار و نوسان شديد قيمت، عدم توسعه حمل و نقل و صنعت بسته بندي، سنت گرايي و عدم توجه به تحولات بازار، خرده پا بودن كشاورزي و فقر كشاورزان است.

دكتر كانوني در خصوص راهكارهاي رفع اين معضل اذعان داشت: بورس كشاورزي مناسبترين راهكار با توجه به مشكلات مذكور است و جلب توليد كنندگان نخود به بورس كشاورزي و رونق معاملات اين محصول در بورس مي تواند منطقي ترين راه حل مسائل فوق باشد چرا كه مهمترين تاثير آن در بازار نخود، اصلاح و بهبود وضعيت ساختار بازار اين محصول خواهد بود.

اولين همايش ملي حبوبات روز گذشته توسط پژوهشكده علوم گياهي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد در اين دانشگاه گشايش يافت.