وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای نگرانی شدید خود را از اظهارات اعضای آ سه آن درباره دریای چین جنوبی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای نگرانی شدید خود را از اظهارات اعضاء آ سه آن درباره دریای چین جنوبی اعلام کرد.

اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا(آ سه آن) پس از پایان اجلاس سران در کوالالامپور مالزی، «استحصال اراضی این دریا را موجب ازبین رفتن اعتماد و اطمینان دانسته و آنرا باعث تضعیف صلح، امنیت و ثبات در دریای چین جنوبی» اعلام کردند.

۱۰ کشور آسیای جنوب شرقی عضو آ سه آن در بیانیه منتشره خود در بیست و ششمین نشست سران، نگرانی جدی این سازمان از آزادسازی اراضی دریای چین جنوبی را ابراز و بر اهمیت صلح و آزادی کشتیرانی در آن تأکید کردند.

رییس جمهور فیلیپین در سخنرانی خود در این اجلاس، «آزادسازی اراضی» را تهدید گسترده ای برای امنیت و ثبات منطقه خواند.

منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند ویتنام و اندونزی نیز نگرانی های خود را بیان کرده و از مالزی به عنوان کشور میزبان خواستند تا در بیانیه پایانی، موضوع دریای مورد مناقشه را مطرح نماید. این درحالیست که این منابع از بی میلی اولیه مالزی برای طرح مسأله مذکور خبردادند.

هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در پاسخ به این بیانیه گفت: شدیداً نگرانی خود از این بیانیه را اعلام کرده و این مساله را میان چین و سازمان اسه آن نمی دانیم.

وی افزود: چین خویشتنداری خود را در این موضوع حفظ کرده است و تکرار می کنیم که این مناقشه تنها باید از طریق مذاکره مستقیم با کشورهای مرتبط حل و فصل شود.

هونگ در کنفرانس خبری روزانه خود تأکید کرد که هیچ مشکلی درخصوص آزادی کشتیرانی نیز در این منطقه وجود ندارد.

چین ادعای مالکیت ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی را دارد. این منطقه دارای ذخایر غنی نفت و گاز بوده و کشورهای برونی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایوان هم ادعای مشابهی را مطرح کرده اند.