تهیه‌کننده فیلم‌ «هامون» معتقد است بازار فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر برای فیلم هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته اند، کارآمد است و بدنه سینمای ایران برای خریداران خارجی شناخته شده نیست.

هارون یشایایی تهیه‌کننده سینما با بیان این مطلب در ارزیابی بازار فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات سینمای ایران در بازار فیلم در عرصه‌های بین‌الملل این است که بدنه سینمای ایران برای خریداران خارجی به درستی معرفی نشده و انتخاب توسط کمپانی‌های خریدار در مجموع فیلم هایی خلاصه می شود که در جشنواره‌های خارجی دیده و مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تجربه سالها حضور من در بازار فیلم نشان داده که خرید آثار سینمای بدنه ایران تنها در حد مذاکره است و در کمتر مواردی این بخش از فیلم‌های ایرانی عرضه شده است.

یشایایی در پاسخ به این سؤال که برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم به شکل مجزا و به دنبال آن برپایی بازار فیلم می تواند به تولید مشترک برسد؟ گفت: تعداد فیلم‌هایی که در سینمای ایران به تولید مشترک رسیده اند، بسیار اندک هستند. این تعداد از آثار هم هیچگاه بنابر مناسبات جشنواره و بازار فیلم به تولید مشترک نرسیده اند، بلکه اغلب از طریق ارتباط های شخصی به تولید دست یافته اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی«ناخداخورشید» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که یکی از دلایل به توافق نرسیدن سینماگران برای تولید مشترک، فیلمنامه است، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در به نتیجه نرسیدن برای تولید، فیلمنامه است. به این معنا که درباره محتوای فیلم بسیار بحث می شود و زمانی که بر محتوای فیلمنامه به نتیجه نمی رسند، دست از مذاکره بر می دارند.  

تهیه کننده فیلم تحسین شده «اجاره نشین ها» در پایان صحبت های خود با اشاره به این مطلب که فیلم های مستند بازار بهتری برای عرضه دارند گفت: واقعیت این است که در سینمای ایران فیلم های مستند و کوتاه بازار بهتری برای عرضه در بازارهای بین المللی را دارند. من پس از سالها کار مفید در سینمای ایران به بازار بین المللی فیلم فجر آمده ام تا درباره تولید مشترک فیلم مستند مذاکره کنم.