فیلم «یخ و آسمان» اثر لوک ژاکه به عنوان فیلم اختتامیه شصت و هشتمین فستیوال کن، این فستیوال سینمایی را به اتمام می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فستیوال فیلم کن روز بیست و چهارم ماه می با پیش‌نمایش بین‌المللی فیلم مستند زیست‌محیطی لوک ژاکه با عنوان «یخ و آسمان» کار خود را به پایان خواهد رساند. فیلم مستند ژاکه که توسط کمپانی وایلد بانچ فروخته شده است، شرح‌ وقایعی است از سفر حرفه‌ای و احساسی کلاد لوریوس دانشمند که در سال ۱۹۵۷ برای مطالعه یخ‌ها به قطب سفر کرد و به عنوان اولین فردی شناخته می‌شود که موضوع گرمایش جهانی را کشف و وجودش را ثابت کرد.

این مستند داستان‌های لوریوس را در حالی تعریف می‌کند که سعی دارد از خود میراثی باقی بگذارد؛ میراثی از آگاهی بیشتر نسبت به آسیب‌هایی که انسان‌ها دارند به سیاره‌شان وارد می‌کنند. خریدارانی که بخش‌های کوچکی از فیلم را در پاریس دیده‌اند، می‌گویند فیلم شامل صدایی آهنگین نیز می‌شود که بازتاب‌دهنده صدا و احساسات خود لوریوس است.

ژاکه که پیش از این برای فیلم مستند خود با عنوان «راهپیمایی پنگوئن‌ها» برنده جایزه اسکار شده بود، می‌گوید: انسان‌ها وحدتی را پیدا خواهند کرد که باعث می‌شود افرادی که در این سیاره زندگی می‌کنند رفتار متفاوتی داشته باشند.

فستیوال کن هم در اعلانیه‌ای نوشت: در طنین‌اندازی و حمایت از مبارزه کسانی که مدت‌های زیادی است که به اخطار دادن درباره سلامت سیاره پرداخته‌اند، فستیوال کن با خوشحالی اعلام می‌کند که فیلم «یخ و آسمان» فیلم اختتامیه آن خواهد بود. استفاده از چنین فیلمی آن را به سوی آینده می‌فرستد و باعث می‌شود کنفرانس تغییر آب و هوا با موفقیت بین روزهای سی‌ام ماه نوامبر و یازدهم ماه دسامبر در پاریس برگزار شود.

فیلم «یخ و آسمان» که توسط ژاکه نوشته و کارگردانی شده است، توسط کمپانی اسکواد تهیه شده و کمپانی پاته مسئولیت پخش آن در فرانسه را بر عهده خواهد داشت.

پیش از این اعلام شده بود فیلمی از امانوئله برکو فیلمساز زن فرانسوی درباره بزرگ شدن و بلوغ با عنوان «سر بالا» فیلم افتتاحیه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن در تاریخ ۱۳ ماه می (۲۳ اردیبهشت) خواهد بود.

فستیوال فیلم کن ۲۰۱۵ از روز سیزدهم ماه می آغاز خواهد شد و تا روز بیست و چهارم این ماه ادامه خواهد داشت.