سمنان - کنگره بزرگ سه هزار شهید استان سمنان رخدادی بزرگ برای به تصویر کشیدن رشادت های شهیدان و ایثارگران دیار پهناور قومس در دفتر زرین تاریخ این خطه است تا افتخارات این مرز و بوم را به نمایش گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، روزهاست که استان سمنان با نمادهای مختلف رنگ و بوی عشق و ایثار به خود گرفته است همه جا از تصاویر شهدا پر شده است و کسی نمانده که نداند روزهای میانی اردیبهشت ماه در این استان چه می گذرد.

شهر سمنان در این روزها رنگ نور دارد، رنگ سبز حضور اما به سرخی لاله های ایثارگر جبهه های حق علیه باطل، شاید بتوان این روزها سمنان را شهر عشق و معرفت نامید شاید بتوان گفت امروز در شهرمان رنگ و بوی ایثار پیچیده است و همه یکصدا و همنوا «کجایید ای شهیدان خدایی» سر می دهند.

کوچک و بزرگ، پیر و جوان آمده اند تا در روزهای برگزاری کنگره شهدا، از بلاجویان دشت کربلای فکه و هویزه، حورالعین و جزیره مجنون، فکه و طلائیه، دزفول و خرمشهر یاد کنند و از آن مظاهر عشق، ایثار و بندگی شفاعت نزد یار طلب کنند.

لاله هایی که با رفتنشان حسرت بر دل همرزمان گذاشته اند رفتنی سوار بر قطار عشق و بندگی که مقصدش نور است و جنات التجری من تحت الانهار.

برنامه های جانبی کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان شامل نمایشگاه های تخصصی، روایتگری، بازخوانی عملیات ها و خاطرات رزمندگان و ... از نهم اردیبهشت در سمنان آغاز شده و تا ۱۰ روز به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی سال ادامه خواهند داشت.

تشییع پیکر ۳ شهید گمنام همزمان با کنگره شهدای استان سمنان

همزمان با کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان، روستای کلاته رودبار میزبان سه لاله گمنام باغ انقلاب اسلامی خواهد بود.

مردم کلاته رودبار پیکر مطهر این شهیدان گمنام را  همزمان با روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه جاری، بر دوش خود خواهند دید و خوشا به حال کسانی که آدینه خویش را به وداع سرافرازان عرصه حق علیه باطل و قرائت زیارت جامعه الکبیره اختصاص می دهند.

 ۳۰۰۰ عکس شهید در استان سمنان شناسنامه‌دار شدند

مسئول کمیته جمع آوری آثار شهدا در کنگره سه هزار شهید استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این که جمع آوری آثار و خاطرات شهدای استان از سال ۸۴ آغاز شده، گفت: تاکنون بیش از سه هزار عکس شهدا شناسنامه دار شده است.

محمد باقر جواهری ضمن بیان این مطلب که نشست هایی با نخبگان، علاقمندان و افراد اهل قلم استان سمنان گذاشته شده، بیان داشت: کتاب صحیفه پایداری با موضوع شهدای استان توزیع شده است.

وی افزود: این کتاب از چهار بخش اصلی شامل اسناد، فرمت های ۱۸گانه، خاطرات و مصاحبه و اطلاعات جانبی شامل عملیات دفاع مقدس و حاشیه های کتاب و ... تشکیل شده است.

این مسئول در کنگره شهدای استان سمنان با بیان اینکه چاپ صحیفه پایداری در سه هزار نسخه آغاز شده است، گفت: عملیات جمع آوری اثار شهدا با همکاری اداره ها و سازمان هایی که هر نوع اطلاعاتی از شهدا دارند، تکمیل و سپس توسط منابع مختلف مانند پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر، فرزندان، همکاران، دوستان، آشنایان، هم رزم و فرماندهان کامل شده است.

جواهری خاطرنشان کرد: در راستای جمع آوری آثار شهدا از اکیپ هایی استفاده شده است که این عزیزان در کنار مصاحبه هر گونه اسناد و مدارک شامل وصیتنامه، اسناد شغلی، مدارک مربوط به شهید، آثاری که از شهید به جا مانده و یا تولیده شده و هر گونه خاطره ای را که مربوط به شهید است را جمع آوری می کنند.

وی افزود: ستاد جمع آوری در شهرستان های سمنان، گرمسار، دامغان، شاهرود، میامی و مهدیشهر تشکیل شده و کارها توسط تیم های تشکیل شده انجام می شود.

مسئول کمیته جمع آوری کنگره سه هزار شهید استان سمنان با بیان اینکه قریب به ۲۰۰ هزار عکس شهید جمع آوری و سه  هزار عکس شناسنامه دار شدند، گفت: تاکنون قریب به ۲۰۰ هزار عکس شهدا و رزمندگان استان جمع آوری شده که بخشی از آنها عکس اصلی و برخی دیگر تبدیل به دیتای الکترونیکی شده و به خانواده ها بازگردانده شده اند.

جواهری جمع آوری آثار شهدا را ماحصل تلاش دلسوزانه مسئولان و تیم های مصاحبه کننده دانست و ابراز داشت: در حال حاضر آثار ۳۰ شهید که در استان سمنان متولد شده اما برای کار و تحصیلات به استان های دیگر مهاجرت کردند در دست بررسی و جمع آوری است.

وی افزود: زمانی که پرونده ها از سوی تیم های جمع آوری تکمیل می شود به ستادهای جمع آوری شهرستانها تحویل شده و این ستادها پرونده ها را به کمیته جمع آوری استان ارسال می کنند، در این کمیته پرونده ها از نظر شکلی اصلاح و تمامی اسناد تطبیق داده می شود و پس از بررسی تمام اطلاعات، پرونده تحویل کمیته تألیف می شود تا این کمیته پرونده ها را برای تدوین فرهنگ نامه شهدا به نویسندگان ارائه کند.

فرهنگنامه شهدای استان سمنان منتشر می شود

این مقام مسئول همچنین از انتشار فرهنگنامه شهدای استان سمنان خبر داد و گفت: بخش مختصری از اطلاعات هر شهید در فرهنگنامه می آید و اطلاعات کلی و اسناد آثار در پرونده ها نگهداری می شود و زمانی که پرونده را کمیته تألیف به کمیته جمع آوری بر می گرداند کار صد درصد تمام نمی شود.

جواهری تصریح کرد: این پرونده ها همچنان باز است و به تیم های جمع آوری اعلام شده هر آثار حجمی، مصاحبه و ... را که مربوط به شهید است در هر زمانی می توانند به پرونده اضافه کنند.

وی همچنین با اشاره به جمع آوری فیلم های مناطق جنگی و پشت جبهه و بعضی عملیات ها ابراز داشت: استان سمنان ۱۴شهید شاخص و بیش از ۵۰ شهید محوری در سطح فرماندهان گردان دارد که برای ۱۴شهید شاخص هم مستند و هم کتاب تهیه خواهد شد و برای برخی از شهدای محوری کتاب و برخی هم مستند تهیه می شود البته پرونده این شهدا و شهدای شاخص ویژه است.

مسئول کمیته جمع آوری کنگره سه هزار شهید استان سمنان با بیان این مطلب که دست کمک به طرف همه افرادی که به گونه ای با موضوع دفاع مقدس، شهدا، خانواده شهدا و رزمندگان ارتباط دارند، را می فشاریم، عنوان کرد: هر نوع اطلاعات، خاطرات، عکس ها، فیلم و آثار شهدا را که از طریق مراجعه به سایت، ستاد کنگره و فاکس در اختیار ستاد کنگره سه هزار شهید استان گذاشته شود پس از تهیه رونوشت و یا کپی به صاحبان اصلی بر گردانده می شوند چرا که تلاش این ستاد حفظ اطلاعات برای استفاده نسل های بعد است.

اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت طلبی در برابر جنگ نرم

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی را مهمترین عامل مبارزه با جنگ نرم دشمن دانست و گفت: وظیفه امروز همه بسیجیان و انقلابیون انتقال رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به جامعه امروزی است.

محمد رضا جهان، ضمن بیان اینکه شهدا با شهادت خود در راه خدا بالاترین درجه ایثار را برای تمام مردم ایران معنی کردند، بیان داشت: جداشدن از مادیات و علایق زمینی و اتصال به معنویات آسمانی و حق تعالی از ویژگیهای بارز شهدا است.

وی افزود: شهدای انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس پرورش یافتگان مکتب عاشورای حسینی (ع) هستند لیکن باید دانست که این عزیزان ضامن سلامت، ماندگاری و دوام انقلاب و نظام اسلامی ایران بوده و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنها ما را در مقابل تهدیدهای مختلف بیگانه بیمه خواهد کرد.

این مقام مسئول در استان سمنان، با اشاره به جنگ نرم دشمنان در مقابل نسل جوان، گفت: در عصر کنونی که دشمنان انقلاب اسلامی با هدف تخریب افکار پاک جوانان جنگ نرم و هجمه های فرهنگی را علیه ارزش های مقدس اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی توسط ابزارهای آلوده شبکه های اجتماعی و دجال واره آغاز کرده اند باید از شهدا مدد بجوئیم و فرهنگ شهادت طلبی را در جامعه نهادینه کنیم.

جهان در ارائه گزارشی از فعالیت کمیته دانش آموزی و فرهنگیان در ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان، گفت: هر ساله یادواره ی شهدای دانش آموز و فرهنگی به مناسبت های مختلف در مدارس و سطح ادارات برگزار می شود که خوشبختانه در سالجاری این مراسم همزمان با یادواره شهدای استان برگزار می شود.

وی ادامه داد: برگزاری یادواره  شهدای دانش آموز در هفته بسیج دانش آموزی، برگزاری مسابقه دو و میدانی رهروان شهدای دانش آموز در کلیه شهرستان ها و مناطق تابعه، نامگذاری همه کلاس های درس به نام شهدا و اجرای مسابقات ورزشی به نام های شهدای دانش آموز در سطح مدارس را از جمله فعالیت های این کمیته در سطح استان است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ادامه اجرای برنامه ها برای معرفی کلیه دانش آموزان شهید در تمامی مدارس، اجرای برنامه ویژه در محل تحصیل دانش آموزان شهید شده با حضور خانواده شهدا، برگزاری مسابقه روزنامه دیواری مشق عشق بین دانش آموزان با موضوع شهدای دانش آموز، اجرای برنامه میثاق با شهدا با یک حرکت دسته جمعی به سمت گلزار شهدا و اجرای برنامه ویژه در محل گلزار شهدا با حضور دانش آموزان و خانواده شهدا در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار گرفته است.

جهان افزود: همچنین برنامه ریزی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در ایام دهه فجر و بویژه راهپیمایی دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی از جمله برنامه های کمیته دانش آموزی و فرهنگیان است.

انتشار مقالات حوزه ایثار و شهادت توسط جهاد دانشگاهی سمنان

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر،  از جمع آوری مقالات در حوزه ایثار و شهادت توسط این نهاد خبر داد و گفت: مقالات مختلف در حوزه ایثار و شهادت توسط جهاددانشگاهی این استان جمع آوری و منتشر شده است.

حسن رهایی خاطرنشان کرد: چاپ کتاب رهاورد پژوهشی با موضوع مجموعه مقالات پیرامون ایثار و شهادت توسط جهاددانشگاهی استان سمنان، در برگیرنده ۹ مقاله پژوهشی در حوزه ایثار و شهادت از جمله اقدامات این نهاد در راستای گرامیداشت مقام شامخ شهداست.

وی افزود: این کتاب نفیس توسط جهاد دانشگاهی و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان چاپ و منتشر و در هفته کتاب نیز رونمایی شده است.
این مقام مسئول افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه ایثار و شهادت خدمات آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، فرهنگی و رسانه ای ارائه می کند و آماده همکاری با ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان است.

شهدا حق بزرگی بر گردن ملت و مسئولان نظام دارند

یکی از شهروندان سمنانی حاضر در برنامه های کنگره شهدای استان نیز گفت: داشته های کشور و انقلاب مرهون خون شهدا و صبر و مقاومت خانواده های این عزیزان است و با فداکاری شهدا و خانواده های آنان، کشور به مجد و عظمت رسیده است.

مرتضی دربانیان با تأکید بر اینکه همه آحاد ملت وظیفه داریم ادامه دهنده راه شهدا باشیم، افزود: رشادت‌های شهدا هم اکنون بر ما روشن کرده است که باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم لیکن شهدا حق بزرگی بر گردن ملت و مسئولان نظام دارند، چرا که آنان با نثار خون خود از ارزشها و آرمانهای امام راحل (ره) به درستی پاسداری کردند تا کشور ما در امنیت و آسایش کامل قرار گیرد.

وی افزود: شهدا با خدا معامله کرده‌اند و استقلال و امنیت کشور مدیون شهدا است لیکن همه باید ادامه دهنده راه آنها باشند همچنین اقتدار کشور ما به خاطر استقامت و وجود روح شهادت دربین مردم است.

این شهروند سمنانی،  با تاکید براینکه هرچه برای شهدا انجام دهیم اندک است، اذعان داشت: برگزاری کنگره ها و یادواره های شهدا باعث آشنایی نسل جوان با فداکاری ها و ایثارگری ها و اشاعه فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه می شود.

شهدا راه ائمه اطهار (ع) را تداوم بخشیدند

یکی دیگر از شهروندان سمنانی با بیان اینکه شهدا راه ائمه اطهار (ع) را تداوم بخشیدند و ما نیز باید برای بیان حقیقت راه شهدا را ادامه دهیم، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری امروز به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا ملت ما ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند.

قاسم پیوندیان تصریح کرد: شهید کسی است که در راه خدا با اعتقاد کامل برای حفظ کلام خدا حرکت و به شهادت رسید.

وی در خاتمه افزود: امروز نام و یاد شهدای عزیز ما همیشه و در همه حال درخشان بوده و نباید ایثارگری های این فرزندان مهین اسلامی را از یاد ببریم که پیشرفت امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها مرهون فداکاری های شهدا، ایثارگران و جانبازان ما است.