در راستای اجرای طرح ملی توسعه پژوهش محور میدان اهواز، برای اولین بار در کشور، پژوهشگاه صنعت نفت فاز یک این طرح را تحت عنوان «نقشه راه ازدیاد برداشت میدان اهواز» آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  این نقشه راه شامل فازهای اصلی ازدیاد برداشت در سطوح چاه محور، مخزن محور و تاسیسات در حال تدوین است.

محور اصلی نقشه راه را فناوری های مطرح جهانی برای افزایش ضریب بازیافت از میدان فوق عظیم اهواز که سومین میدان بزرگ نفتی دنیا است تشکیل می دهد و تاکنون بیش از ۲۳ چالش اصلی در سطح میدان شناسایی و در نقشه راه گنجانده شده است.

افزایش ضریب بازیافت میدان، بکارگیری و توسعه فناوری های نوین، مدیریت بهینه مخازن، کاهش هزینه های توسعه ای و عملیاتی و شناخت هرچه کامل تر رفتار پیچیده و مکانیزم های حاکم بر مخازن کربناته و ماسه سنگی این میدان از نتایج فنی و اقتصادی اجرای این طرح مهم ملی خواهند بود.

براساس سیاست ها و اولویت های وزارت نفت، توسعه پژوهش محور میادین به مراکز تحقیقاتی – پژوهشی واگذار شده که پژوهشگاه صنعت نفت مسئولیت دو میدان فوق عظیم اهواز و یاداوران را برعهده دارد و پیرو عقد تفاهم نامه اولیه با شرکت ملی نفت ایران، عملیات پژوهشی این دو میدان از ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۳ آغاز شده است.