قزوین- نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین گفت: بانکها باید در امور مالی مسائل اسلامی را رعایت کنند و عملکرد شفافی داشته باشند و تسهیلات را به افرادی که نیازمند واقعی هستند پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام  عبدالکریم عابدینی ظهر شنبه در دیدار با مدیران شعب بانک مهر اقتصاد قزوین بیان کرد: پاکی و طهارت مالی، موضوع مهمی است که باید بانک ها و موسسات مالی در پرداخت تسهیلات و خدمات خود به مشتریان  آن را مورد توجه قرار دهند.

وی در خصوص مضاربه در عقود بین بانک ها و مشتریان اضافه کرد: مضاربه عقدی است که در آن سرمایه از یک نفر و کار از فرد دیگری است که هر دو طرف باید در سود و زیان سهیم باشند، ولی برخی اوقات در هنگام ضرر و زیان، خسارتی متوجه بانک یا موسسات مالی نمی شود که این امر باید تغییر پیدا کند و همه چیز به صورت شفاف و روشن، بین بانک و مشتری مشخص شده و سودهای حاصل از سرمایه گذاری ها هم به صورت علی الحساب به مشتریان داده شود.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: اگر بانک ها در مسائل مالی، طهارت و پاکی را رعایت نکنند آسیب های ناشی از آن، در شئونات مختلف زندگی نیز وارد شده و موجب تعطیلی، کم توجهی و یا بی توجهی عملی به مسائل مذهبی و دینی مانند نماز و روزه می شود.

حجت الاسلام عابدینی یادآورشد: آلودگی های مالی، باعث رنجش قلب هر مومن و مسلمان می شود و اکثر بانک ها در زمینه رفع این آلودگی ها عملکرد شفافی ندارند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: ربا، اگر هم باعث افزایش مال شود پاک نیست و صاحب آن فقط افزایش مقدار را می بیند اما از اصل آن که دارای عفونت و ناپاکی فراوانی است بی خبر می ماند و کسی که ربا وارد اموالش شود عاقبت خوبی ندارد.

وی افزود: به تعبیر قرآن، فرد ربا خوار در زندگی دچار بلاهای روحی و روانی می شود و اصول زندگی انسانی در ارتباط او با مردم و ثبات شخصیتی اش را از بین می برد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با بیان تفاوت رزق و مال گفت: رزق، امری غیر از مال و چیزی است که خدا به انسان می دهد اما آن چیزی که ما به زور از هر طریقی به دست می آوریم مال است و رزق نیست.

عابدینی بیان کرد: بانک ها و موسسات مالی در اعطای وام به مشتریان به اسم و مقام طرف مقابل نگاه نکنند بلکه میزان نیازمندی و احتیاج فرد را در نظر گرفته و با همه یکسان رفتار کنند تا هم رضایت مردم جلب شود و هم خد ا راضی شود.

فعالیت ۱۳ شعبه بانک مهر اقتصاد در استان

محمد تقی نوروزی مدیر شعب بانک مهر اقتصاد استان قزوین هم در این دیدار گفت: بانک مهر اقتصاد در حال حاضر با ۱۳ شعبه در استان فعالیت می کند و خدمات خود را در قالب وام های قرض الحسنه و اقتصاد مقاومتی به مردم عادی و بسیجیان استان ارائه می دهد.

وی افزود: بانکداری بدون ربا، از جمله مباحث مطرح در این بانک است که آموزش های لازم در سطح مدیران و کارکنان شعب استان در این زمینه ارائه شده و همه برنامه ها به سمت رعایت ضوابط شرعی در ارائه تسهیلات به مشتریان است.

مدیر شعب بانک مهر اقتصاد استان قزوین بیان کرد: با استقرار نمایندگی ولی فقیه در شعب بانک مهر اقتصاد تلاش می کنیم دغدغه های بزرگان را در بحث شرعی و مالی برطرف کنیم.

برچسب‌ها