بجنورد- رییس انجمن ام اس ایران از افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در کشور خبر داد و افزود: روند افزایشی تعداد مبتلایان به ام اس در ایران نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید قمی ظهر دوشنبه در هفتمین همایش روز جهانی ام اس كه با حضور مسئولین، خیران و بیماران در مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد برگزار شد، از افزایش شمار مبتلایان به بیماری ام اس در کشور اظهار نگرانی کرد و اظهار داشت: لازم است برای جلوگیری از این روند برنامه های اصولی پیش بینی و اجرا شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳ هزار نفر از استان های مختلف در انجمن ام اس كشور ثبت نام كرده اند كه از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر به تهران اختصاص دارند.

قمی با اشاره به اینكه شمار زنان مبتلا به ام اس در ایران سه برابر مردان است، گفت: این موضوع علاوه بر مسائل و مشکلات موجود برای همه بیماران مبتلا به ام اس، به نوعی مشكلات اجتماعی این بیماری را نیز افزایش می دهد كه باید به آن توجه ویژه داشت.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت بیشتر خیران در کاهش آلام و گرفتاری های مبتلایان به این بیماری، اظهار داشت: خیرین باید انجمن ام اس را حمایت كنند تا گفته مقام معظم رهبری مبنی بر این كه بیماران فقط باید دغدغه بیماری داشته باشند، محقق شود.

این مقام مسئول با بیان اینكه در سال ۹۲ از میان چند استان و شهرستان كه به صورت مستقل در انجمن ام اس فعالیت دارند، این انجمن در خراسان شمالی به عنوان انجمن نمونه معرفی شد، تصریح كرد: مجموعه فعالیت های صورت گرفته در زمینه این بیماری در کشور، باعث شد تا انجمن ام اس ایران از سوی فدراسیون بین المللی ام اس به عنوان نمونه معرفی شود.

قمی در ادامه با اشاره به این که خوشبختانه در خراسان شمالی بسیاری از ارگان های دولتی با انجمن ام اس استان همراهی مناسبی دارند، گفت: سازمان بهزیستی خراسان شمالی یكی از ارگان های مشاركت كننده در این انجمن بوده و خدمات مناسبی را نیز به اعضای این انجمن ارائه می دهد.

وی افزود: اداره كل بهزیستی استان افرادی را كه بر اثر بیماری ام اس دچار معلولیت می شوند تحت حمایت و پوشش خود قرار می دهد.

رئیس انجمن ام اس كشور اضافه كرد: گردش مالی این انجمن در سال یك و نیم میلیارد تومان است اما برای خدمات دهی بیشتر به مبتلایان این بیماری لازم است مشارکت خیران و حمایت دستگاه های دولتی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، برابر تصویب فدراسیون بین المللی ام اس، برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ روز بیست و هفتم می برابر با آخرین چهارشنبه این ماه به عنوان روز جهانی ام اس نامگذاری شد، هدف از این کار، ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه درباره این بیماری، مشارکت در امور خیر این افراد، فعالیت های پژوهشی و ... بود.

انجمن ام اس ایران نیز که در سال ۱۳۸۱ به عضویت فدراسیون بین المللی ام اس پذیرفته شده است، هر سال همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ام اس برنامه های مختلفی را به منظور آشنایی و اطلاع رسانی به آحاد جامعه در زمینه این بیماری برگزار می کند.