خمین- سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان خمین گفت: با شروع فصل گرما، بازدید از مراکز فروش و عرضه فرآورده های خام دامی مانند مرغ و گوشت در سطح شهر خمین، به طور مستمر انجام می شود.

محمود بهروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شروع بیماری های دامی در فصل گرما اظهار داشت: تب برفکی، شاربن، تب مالت و بیماری های انگلی از مهم ترین بیماری های دامی در این منطقه به شمار می روند .

وی افزود: واکسیناسیون دام ها یک اصل مهم در پیشگیری از بیماری های واگیردار دامی است و چارت مشخص شده ای برای کل سال در نظر گرفته شده که بر اساس آن کلیه دام ها باید واکسینه شوند.

 سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان خمین گفت: واکسیناسیون بر روی انواع دام ها مانند گاو، گاومیش، شتر، گوسفند، بز و انواع پرندگان از لحظه تولد تا پایان تولید انجام می شود.

بهروزی گفت: در فصل گرما زاد و ولد و حرکت انگل ها بیشتر می شود، لذا سم پاشی به موقع اماکن و خوراندن داروهای خوراکی و اقدامات پیشگیرانه در شعاع قرنطینه، دام ها را از دچار شدن به بیماری های انگلی حفظ می کند.

بهروزی تصریح کرد: در انجام واکسیناسیون دام ها، در سال سه مرتبه واکسیناسیون تب برفکی، یک مرحله تب مالت و یک مرحله هم واکسیناسیون برای دام های سنگین انجام می شود.

 وی در مورد واکسیناسیون طیور در این منطقه گفت: هنگام جوجه ریزی، یک برنامه واکسیناسیون ارائه می شود و تا پایان ادامه دوره ادامه دارد؛ بعد از بازدید از مرغداری کارت بهداشت و گواهی سلامت صادر می گردد و پس از اخذ مجوز حمل به کشتارگاه، طیور با ماشین های دارای کد رهگیری به کشتارگاه وارد شده و تخلیه می شوند .

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان خمین اظهار داشت: اگر در زنبورهای عسل نیز بیماری گزارش شود، بعد از بازدید نمونه گیری می شود و داروهای ضدانگل و ضدویروس تجویز می گردد و زنبوردارانی که گزارش بیماری داشته اند، بعد دو الی سه ماه درمان زنبورها، در صورت دریافت کارت سلامت، می توانند اقدام به مهاجرت به مکان دیگر کنند.