به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام ناظری در این مراسم که دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه همواره مشتاق حضور در فضاهای دانشجویی بوده است، توضیح داد: من همواره عرق خاصی به دانشجویان داشته و دارم. حتی گاهی هم پیش آمده که با وجود دعوت دانشجویان از من، مسئولان دانشگاه با حضورم مخالفت کردند اما من به دلیل انتظاری که دانشجویان از من داشتند، دعوت آنها را اجابت کردم و با خوشحالی به میان آنها رفتم. امروز هم برای من افتخار بزرگی است که در بزرگداشت فردوسی به میان شما آمدم.
شوالیه آواز ایران ادامه داد: باعث تاسف است که آثار موسیقایی مرتبط با حکیم ابوالقاسم فردوسی جایگاهی در هنر ما ندارد و شاید علت این امر را باید از خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی پرسید که مشکل کار کجاست؟ شما اگر دقت کنید خواهید دید در ۱۰۰ سالی که موسیقی ایرانی شکل گرفته، فردوسی جایگاه مناسبی در پرداخت آهنگسازان ندارد. البته من به خاطر اینکه کرد هستم همواره علاقه زیاد خود را به فرهنگ ایران باستان ابراز داشته ام به ویژه اینکه این علاقه در لحن و بیان حماسی کارهایم وجود دارد و می توانم بگویم با این فضا به ویژه شاهنامه فردوسی عجین شده است.
خواننده آلبوم «درفش کاویانی» با بیان اینکه موسیقی ایران همواره دارای نگاهی تغزلی بوده است، تصریح کرد: موسیقی ایرانی اصولا بر غزل تمرکز دارد. شما دقت کنید ۹۰ درصد از آوازهای درخشان این حوزه با شعر سعدی و ۱۰ درصد دیگر از این آثار با شعر حافظ شکل گرفته، که متاسفانه فردوسی در این میان از جایگاه ارزشمندی برخوردار نبوده است. بنابراین و با توجه به این رویکرد بود که من از سالهای گذشته تلاش کردم تا روی اشعار فردوسی کار کنم و جالب اینکه تا همین چند سال پیش نیز مجوز چنین کاری را نداشتیم اما خوشبختانه شما امروز شاهد شنیدن اثری بودید که با عنوان «درفش کاویانی» به مخاطبان عرضه شده است.
ناظری ادامه داد: طی سالیان اخیر برخی از هنرمندان بودند که روی اشعار فردوسی کار کردند اما متاسفانه برخورد آنها با شعر همان برخوردی بود که با شعر سعدی دارند. در حالیکه باید بر این نکته واقف بود که شاهنامه لحن خاص خود را دارد. گرچه ما در آلبوم «درفش کاویانی» ادعایی نداریم اما بر این باوریم باید روی اشعار شاهنامه فردوسی بیشتر از اینها کار کرد. ما برای این اثر، از موسیقی مقامی و مقام هایی چون مقام «مجنونی» استفاده کرده ایم که روایت گر داستان ضحاک است.
خواننده آلبوم «درفش کاویانی» قبل از اجرای چند قطعه از این اثر موسیقایی که با همراهی ساز تنبور و دهل اجرا شد، با انتقاد از کیفیت بد صدای سالن اجرا بیان کرد: روایتی داریم که روزی موذنی بد صدا در جایی اذان می گفت. شخصی از آنجا می گذشت و به او گفت «اینگونه که تو می خوانی ببری رونق مسلمانی». حالا من باید بگویم این چه میکروفنی است که اینجا گذاشتید، باور کنید اگر پاواروتی هم جای من بود آبرویش در خوانندگی به باد می رفت.
او بعد از صحبتهای خود در حالیکه برای اجرا آماده می شد، به یکی از مدیرانی که در ردیف اول مشغول خوردن میوه بود با کنایه گفت: من منتظر می مانم تا موز خوردن شما تمام شود. آخر نمی دانم چه بگویم، شما برای موز خوردن وقت گیر آوردید.
رونمایی از تازه ترین آلبوم شهرام ناظری در حالی بود که اجرای طولانی و بی نظم برنامه موجب ناراحتی حاضران در سالن شده بود. این در حالی است که میرجلال الدین کزازی و مهدی حجت از دیگر سخنرانان همایش بزرگداشت فردوسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بودند. ضمن اینکه مراسم رونمایی آلبوم در بخش پایانی برنامه صورت گرفت که این موضوع نیز باعث نارضایتی مخاطبان شد.