بجنورد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: متأسفانه مشارکت بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی استان اندک است که این نقیصه باید با تصمیم گیری های مناسب رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آدینه محمد سویدانلویی ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتم اردیبهشت، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، با اشاره به این که خراسان شمالی ظرفیت های زیادی در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، افزود: با وجود این پتانسیل ها، به دلیل کمبود تبلیغات و اطلاع رسانی، هنوز آن چنان که باید و شاید از ظرفیت های استان در این حوزه استقبال نشده است.

وی با بیان این که "موزه و جامعه پایدار" به عنوان شعار امسال روز جهانی موزه انتخاب شده است، در مورد وضعیت موزه ها در خراسان شمالی، اضافه کرد: در حال حاضر موزه های فعال میراث فرهنگی استان شامل دو موزه در مجموعه تاریخی فرهنگی عمارت مفخم شهر بجنورد، موزه قلعه جلال الدین گرمه و دو موزه تاریخ و حمام در شهرستان های فاروج و جاجرم است.

سویدانلویی با بیان این که موزه های استان سالانه میزان ۴۰ هزار گردشگر هستند، اظهار داشت: شمار بازدیدکنندگان از موزه های استان به نسبت سایر مؤسسات فرهنگی اندک بوده که این موضوع در کل کشور نیز همین گونه است.

وی با بیان این که هر پنج موزه موجود در استان دولتی هستند، افزود: متأسفانه مشارکت بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی از جمله راه اندازی موزه های خصوصی در استان ضعیف بوده و می بایست این نقیصه با اتخاذ تصمیم های مناسب و ارائه مشوق های لازم برطرف شود.

سویدانلویی با اشاره به این که در این زمینه باید نگاه کلی به موضوع موزه و میراث فرهنگی تغییر کند، اظهار داشت: حساسیت مردم نسبت به میراث فرهنگی و ضرورت حراست از این آثار بسیار بالا است که باید از این حساسیت و توجه عمومی در راستای بهبود وضعیت میراث فرهنگی استان استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین طرح جامع گردشگری استان، افزود: پیش نیاز تدوین طرح جامع گردشگری خراسان شمالی، تهیه و آماده شدن طرح آمایش سرزمینی استان بوده که هنوز به اتمام نرسیده است.

وی تصریح کرد: البته میراث فرهنگی استان با وجود عدم تکمیل طرح آمایش سرزمینی خراسان شمالی، همزمان با طی مراحل تکمیل این طرح، اقدام به تهیه طرح جامع گردشگری استان نیز کرده و تاکنون دو فصل آن به اتمام رسیده است.

سویدانلویی اضافه کرد: طرح جامع گردشگری خراسان شمالی شامل افق ها و چشم اندازهای گردشگری استان، سند فرادستی این بخش بوده و با تصویب آن، اجرای طرح های گردشگری و میراث فرهنگی با هدف گذاری های علمی و منطقی صورت می گیرد.

وی در خاتمه همچنین از کمبود نیروی حفاظتی در میراث فرهنگی خراسان شمالی خبر داد و افزود: برای حفاظت و حراست مناسبت از آثار تاریخی و باستانی و نیز مقابله با قاچاقچیان و متخلفان این حوزه در استان، شمار نیروهای حفاظتی سازمان میراث فرهنگی خراسان شمالی باید حداقل ۱۰ برابر تعداد فعلی شوند.