بجنورد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار در استان حقابه بران آب های سطحی تنظیم نشده نیز پروانه بهره برداری دریافت می کنند.

کاظم طاهریان در گفتگو با خبرنگار مهر، از صدور پروانه بهره برداری برای حقابه بران آب های سطحی تنظیم نشده در خراسان شمالی خبر داد و افزود: این موضوع بر مبنای آیین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی مصوب سال ۱۳۷۵ برای نخستین بار در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان قرار گرفته است.

وی با بیان این که اجرای طرح مزبور از سال گذشته آغاز شده است، اضافه کرد: در راستای اجرای طرح مزبور کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌های آب سطحی در شرکت آب منطقه ای تشکیل شده و تاکنون نیز ۲۶ پرونده در این کمیسیون بررسی شده است.

به گفته وی مجموع آب های سطحی تجدیدپذیر در خراسان شمالی سالیانه ۸۷۰ میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن در دسترس است.

طاهریان ادامه داد: از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب سطحی در دسترس در خراسان شمالی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن توسط شش سد و ۱۲ بند انحرافی در دست بهره‌برداری تنظیم می‌شود و برای ۲۰۰ میلیون مترمکعب نیز به همین شیوه احداث سد و بند انحرافی برنامه وجود دارد.

وی اضافه کرد: اما برای ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سطحی در دسترس باقی مانده که قابل سدسازی نبوده و تاکنون به صورت سنتی بهره برداری می شد، بهره برداری قانونی و بهینه در قالب طرح صدور پروانه برای حقابه بران آب سطحی تنظیم نشده، برنامه ریزی شده است.

طاهریان افزود: در این زمینه اگر بهره‌برداران آب های سطحی تنظیم نشده در استان اسناد و مدارکی در زمینه برخورداری از منابع آب سطحی تنظیم نشده ‌دارند می‌توانند به این شرکت درخواست صدور پروانه ارائه دهند.

وی با بیان این که درخواست ها و اسناد و مدارک متقاضیان ر رسیدگی شده و در صورت تأیید پروانه بهره‌برداری از منابع آب سطحی تنظیم شده برای این افراد صادر می شود، اضافه کرد: نحوه شماره‌گذاری جدید براساس حوضه‌های آبریز در پرونده‌های بهره‌برداری از آب سطحی تعیین تکلیف و ابلاغ شده است.

طاهریان با اشاره به بررسی پرونده‌‌ متقاضیان در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌های آب سطحی براساس آیین‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی مصوب سال ۱۳۷۵ طی سال گذشته، اضافه کرد: پارسال در این کمیسیون ۵۱ پرونده مورد بررسی قرار گرفته و برای چهار متقاضی نیز پروانه بهره برداری صادر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به این که توسعه باغات و بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آب سطحی توسط موتورتلمبه‌های غیرمجاز معضل اصلی مدیریت منابع آب سطحی تنظیم نشده در این استان است، اظهار داشت: در این راستا پارسال ۶۸ موتور تلمبه غیرمجاز در شهرستان های مختلف خراسان شمالی توقیف و جمع آوری شد.