اردبیل – رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: نرخ باروری کلی در این استان پایین است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پورفرضی بعد از ظهر دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت تصریح کرد: نرخ باروری کلی در استان اردبیل ۱.۸ است که آمار پایین است و در شهر و روستا و شهرهای مختلف نیز متغییر است.

وی با تاکید به اینکه نرخ باروری در مناطق روستایی به مراتب بیشتر از شهری است، افزود: این نشان می دهد مردم شهر از باروری و فرزند آوری بیش از مردم روستا فاصله گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از جمله اهداف برگزاری این همایش را تبیین سیاست های ابلاغی رهبری در رابطه با جمعیت و باروری عنوان و اضافه کرد: در سال های اخیر نرخ باروری حتی از حد جایگزینی که معادل ۲.۱ است کاهش یافته است.

پورفرضی با تاکید به تاثیرات تغییر شیوه های زندگی از سنتی به مدرن، اضافه کرد: زندگی به ظاهر مدرن کاهش باروری را در بر داشته است و این کاهش مشکلات متعددی را به دنبال دارد.

وی از جمله مشکلات ناشی از کاهش باروری را عدم توسعه و رشد اقتصادی، آسیب و تهدید خارجی و سیاسی و آسیب های اخلاقی در خانواده ها دانست و تاکید کرد: در حال حاضر شاهد آسیب های اخلاقی در خانواده های تک فرزند هستیم.

این مسئول معتقد است در صورتی که سیاست های جمعیتی به موقع عواقب و نتایج را رصد می کرد امروز شاهد کاهش باروری حتی از نرخ جایگزینی نبودیم اما در حال حاضر باروری به کمتر از ۲.۱ رسیده است.

پورفرضی ابلاغ سیاست های کلی جمعیت را در ادامه رصد مشکلات موجود دانست و تصریح کرد: در سند کلی افزایش نرخ باروری کاهش میزان کلی سقط جنین، کاهش مرگ مادران باردار، کاهش مرگ نوزادان و ارتقا بهداشت مادر و کودک دنبال می شود.

وی از جمله اقدامات این دانشگاه بعد از ابلاغ سیاست های کلی را ارائه مشاوره به ۱۶ هزار و ۸۰۰ زوج در آستانه ازدواج برشمرد و گفت: علاوه بر این گروه های خاص از جمله فاصله تولد بیش از سه سال از ازدواج شناسایی و مشاوره شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مشاوره افرادی که از اعمال جراحی پیشگیری از باروری استفاده کرده اند و شناسایی وضعیت باروری مناطق مختلف استان را از دیگر اقدامات این نهاد اجرایی برشمرد.

پورفرضی تولد ۱۰ هزار نوزاد با زایمان طبیعی در یک سال اخیر را دستاورد قابل توجهی در برنامه های ترویجی دانست و افزود: با توجه به چند وجهی بودن این برنامه ها ضروری است سایر دستگاه ها و رسانه از برنامه های افزایش نرخ باروری حمایت کنند.