در دومین هم اندیشی کانون ناشران خانه موسیقی نحوه فروش دیجیتال آثار صوتی، آهنگ های پیشواز شرکت های مخابراتی، راه های جدید فروش مجازی آثار موسیقایی و برگزاری نمایشگاه محصولات شنیداری مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک چمن آرا سخنگوی کانون ناشران خانه موسیقی در دومین هم اندیشی اعضای این کانون که بعد از ظهر سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در تالار اجتماعات خانه موسیقی با موضوع «بررسی فروش دیجیتال آثار صوتی و آسیب شناسی قراردادهای فروش دیجیتال» برگزار شد، توضیح داد: موضوع فروش دیجیتال آثار صوتی یکی از موارد پر اهمیت در عرصه فروش آثار موسیقایی است که طی سالهای اخیر در تمام دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته و می تواند بیشتر از اینها مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه این شیوه فروش آثار موسیقایی به شدت موضوع قانون مندی است که اگر به آن توجه ویژه ای داشته باشیم می تواند در بسیاری موارد به ما کمک کند.

برای حیات، ناگزیر به فروش دیجیتال هستیم

وی ادامه داد: اکثر افرادی که در کار تهیه، تولید و نشر آثار موسیقایی هستند باید به این نکته واقف باشند که اگر می خواهیم در این عرصه باقی بمانیم، باید تغییر کنیم چون ما امروز در شرایطی قرار داریم که باید و تحت هر شرایطی خود را به روز کنیم. چرا که امروزه شیوه بستن قراردادهای مالی فروش دیجیتال در دنیا در ترازی قرار گرفته که باید به آن بیش از اینها توجه کنیم. ما باید باور کنیم که ایجاد یک فروشگاه دیجیتالی در عرصه تولید و نشر آثار موسیقایی، موضوع بسیار جدی و پراهمیتی است که باید به آن توجه کنیم. ما صاحب اثر هستیم بنابراین با به وجود آمدن چرخه های جدید فروش آثار موسیقایی است که می توانیم در این حوزه نیز سهم داشته باشیم.

شرکت های مخابراتی و آهنگ های پیشواز

سخنگوی کانون ناشران خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود با مطرح کردن موضوع قراردادهای شرکت های مخابراتی در حوزه آهنگ های پیشواز نیز توضیح داد: قراردادهای مربوط به آهنگ های پیشواز طی سال های اخیر بسیار ناجوانمردانه منعقد شده است. این در حالی است که ما در دوره های اولِ ماجرای آهنگ های پیشواز وارد کار شدیم تا به نوعی کار راه بیفتد و همه شاهد هستند که وقتی چنین ماجرایی مطرح شد، همه ناشران آثار موسیقایی تلاش خود را برای ارتقای این فضای ارائه شده، انجام دادند. اما تا به امروز که پیرامون این ماجرا صحبت می کنیم، همچنان حق ۲.۵ درصدی قراردادهای قبلی برای ما لحاظ می شود که این موضوع در مقایسه با عددی که به مردم پیامک می شود، بسیار ناچیز است که برای حل آن جزء یک حرکت صنفی، کاری نمی توان کرد.

وی درباره راهکارهای بهبود وضعیت قراردادهای آهنگ های پیشواز نیز بیان کرد: به نظر من باید چند ناشر بیایند و بگویند که ما قرارداد نمی‌بندیم. متاسفانه ما انتظار داشتیم که شرکت های مخابراتی به ما پیشنهادهای بهتری بدهند اما این کار را انجام ندادند و در حال حاضر از دسترنج ما و هنرمندان استفاده می کنند، بدون آنکه درصدی را به قرار داد اضافه کنند.

فروش فیزیکی آثار موسیقایی تا چند سال آینده میسر نیست

رامین صدیقی رئیس کانون ناشران خانه موسیقی نیز در این هم اندیشی با اشاره به موضوع راه های جدید فروش مجازی آثار موسیقایی توضیح داد: این پدیده دیگر پدیده جدیدی در ایران نیست و لازم است که پیرامون این موضوع جلسات و مباحث بیشتری برگزار شود. ما نباید بر سر اصول اولیه ای که پیرامون این موضوع مطرح می شود، مشکل داشته باشیم. بنابراین از شما می خواهم از این پدیده فرار نکنید، چرا که ما چه بخواهیم، چه نخواهیم تا پنج سال دیگر فروش محصولات به صورت فیزیکی دیگر وجود نخواهد داشت.

وی با مطرح کردن مباحث تخصصی پیرامون فروش تراک به صورت دیجیتال، تاکید کرد: اگرچه فروش فیزیکی آثار می تواند در کنسرت ها به دلیل حال و هوایی که دارد، مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. اما باید بپذیریم که تولید فیزیکی دیگر به صورت انبوه تا چند سال آینده میسر نیست. پس ما مجبوریم که بازتاب فروش دیجیتال آثار موسیقایی را حتی از نظر زیباشناختی نیز قبول کنیم و بپذیریم که چنین رویکردی در کشور ما ضرورت دارد.

مدیر انتشارات هرمس با بیان مباحث آسیب شناسی قراردادهای فروش دیجیتال و سوالاتی که پیرامون این موضوع مطرح می شود، تاکید کرد: تشکیلات کانون ناشران خانه موسیقی از این پس باید در زمینه آموزش و پژوهش حوزه فروش آثار دیجیتال تلاش بیشتری داشته باشد. ما ملزم هستیم که نسبت به این ماجرا حساسیت بیشتری داشته باشیم.

برگزاری نمایشگاه محصولات آثار شنیداری

رئیس کانون ناشران خانه موسیقی در بخش پایانی صحبت های خود، به برگزاری نمایشگاه محصولات شنیداری در مرداد ماه اشاره کرد و گفت: طی صحبت های اولیه که صورت گرفته، قرار بر این است که با همکاری خانه موسیقی و انجمن موسیقی ایران، نمایشگاه محصولات شنیداری که چند سال پیش نیز برگزار شد، مجددا میزبان علاقمندان و مخاطبان موسیقی باشد که طی هفته های آینده و بعد از مشخص شدن مکان برگزاری نمایشگاه که به احتمال زیاد برج میلاد تهران خواهد بود، جزئیات بیشتری اعلام خواهد شد.

صدرالدین حسین خانی مدیر انتشارات ایران گام هم در این نشست با تاکید بر آگاهی همه ناشران از مفهوم جهانی پخش دیجیتال و برپایی کارگاه های آموزشی کوتاه مدت، بیان کرد: یکی از کارهایی که می توان در عرصه فروش دیجیتال آثار موسیقایی به آن توجه بیشتری کرد، مذاکره با شرکت هایی است که فروشنده اینترنت هستند، چرا که این شرکت ها می توانند با تفاهماتی که با ناشران موسیقی انجام می دهند، هم در حوزه دانلودهای غیرقانونی و هم در حوزه فروش دیجیتال آثار صوتی، تلاش هایی را انجام دهند.