مانموهان سينگ نخست وزير هند براي گفتگو در زمينه توسعه همكاري ها با روسيه در حوزه هاي دفاعي و انرژي وارد مسكو شد .

به گزارش خبرگزاري "مهر"  به نقل از پايگاه اينترنتي تايم آو اينديا علت اصلي سفر سينگ به مسكو عمدتاً در زمينه همكاريهاي بلند مدت در حوزه انرژي است . مطبوعات هند نوشتند  نخست وزير اين كشور در مدت اقامت 4 روزه خود در مسكو كه تا روز چهارشنبه بطول خواهد انجاميد، با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديدار و با وي در زمينه مشاركت كمپاني هاي  كشورش در حوزه هاي نفتي ساخالين 3 اين كشور مذاكره خواهد كرد.

"شيام ساران" معاون وزير امور خارجه هند گفت:"ما به دنبال معامله براي كشف نفت در برخي از حوزه هاي نفتي روسيه در سيبري هستيم همچنين مي خواهيم كاملاً تبديل به شريك عمده در بخش نفت و گاز روسيه بشويم".

ساران  همچنين با اعلام اينكه دو كشور از انعقاد 4 توافق نظامي با روسيه خبر داد و گفت  نخست وزير در ديدار خود از مسكو در رابطه با برخي پروژه هاي دفاعي از جمله توسعه هواپيماهاي حمل و نقل ميان برد و هواپيماهاي جنگي گفتگو خواهد كرد.

توافق اخير نظامي در پي آن صورت مي گيرد كه در اواخر آبانماه سال جاري پوتين و "پراناب موخرجي" وزير دفاع هند در ديدار خود در كرملين بر همكاريهاي بيشتر دو طرف در زمينه آموزش نظامي و توسعه صنايع دفاعي تاكيد كردند.

در همان زمان وزير دفاع هند نيز با اعلام اينكه  دو كشور قصد دارند تا توافقنامه اي را براي توليد هواپيماهاي حمل و نقل چند منظوره امضا كنند اظهار داشت كه مسكو و دهلي در رابطه با فروش تسليحات روسي به هند به مبلغ 10 ميليارد دلار نيز توافق خواهند كرد.

دهلي و مسكو چندي است در راستاي آغاز همكاريها و تشكيل بلوك نظامي در اين منطقه از آسيا شروع به تعميق روابط خود در زمينه نظامي كرده اند.

در همين راستا در نيمه دوم سال گذشته ولاديمير پوتين در سفر به هند با ايراد يك سخنراني در بنياد يادبود جواهر لعل نهرو گفت : همكاريهاي نظامي و فني - نظامي روسيه و هند بيش از گذشته از نظر كيفي نيازمند ويژگي هاي جديد است .