رئيس انجمن شعر و ادب بم گفت : به ما اميدهايي مي دهند كه شهر بم شهر زيبايي خواهد شد، اما با شرايط فعلي ما خيلي به اين مسئله خوش بين نيستيم. هرچند كه ما چيزي خارج از توان آنها انتظار نداريم. همينكه به حرف خود عمل كنند كافي است.

احمد پور ابراهيم رئيس انجمن شعر و ادب بم در گفتگو با خبرنگار اعزامي مهر به بم، زلزله ديماه 82 را يك فاجعه كم نظير خواند و گفت: اثرات زلزله هم ظاهري بود و هم  روحي - رواني كه به اين زودي ها از خاطر مردم محو نخواهد شد. تعداد سكته ها، مسائل رواني ، سرطان ، تصادفهايي كه جنبه رواني دارد و ميزان مرگ و مير بعد از زلزله در بين جوانان زياد شده است.

احمد پورابراهيم با اشاره به تأثيرات زلزله بر فرهنگ شهر بم، گفت: زلزله مسلما در روحيه، فرهنگ و رفتار و اصالت مردم بم نيز اثر خواهد گذاشت.

وي افزود: بعد از زلزله جرياناتي كه اتفاق افتاد نيز برفرهنگ اين منطقه مؤثر بود از جمله ازدواجها ، ورود افراد جديد و غير بومي از شهرهاي ديگر به بم  يا مهاجرت اهالي بم به مناطق ديگر و مطمئنا اين مسائل در آينده فرهنگي بم  تأثير خواهد گذاشت.

رييس انجمن شعر و ادب بم در پاسخ به اين سوال كه آيا در برنامه هاي بازسازي بر روي تقويت روح و روان مردم نيز كار شده است يا خير؟ تأكيد كرد: كارهايي صورت گرفته اما زيربنايي نيست . بچه اي كه تمام خانواده اش را از دست داده چطور مي تواند از لحاظ روحي و رواني در آرامش باشد، او به دنبال گمشده خويش است.

وي يكي از عوامل بازتواني روحي مردم بم را اجراي برنامه هاي فرهنگي- مذهبي دانست و افزود: علاوه بر اين برنامه ها تسريع در روند بازسازي ساختمانها باعث اميدواري مردم داغدار بم مي شود، وقتي مردم مي بينند كه خيابان و خانه ها يكي پس از ديگري احداث شده و يا مدرسه و بيمارستاني ساخته شده خود نوعي تسكين است، گرچه آن وحشت زلزله را هميشه بدنبال دارند. ما افرادي را مي بينم كه خانه شان كامل شده اما از سكونت در آن خانه هراس دارد و يا حتي از صداي بلند و گذشتن يك ماشين سنگين نيز وحشت مي كنند.

دبير بازنشسته زبان و ادبيات فارسي شهرستان بم، اقدامات انجام شده دولت نسبت به اهل فرهنگ و هنر را قابل بيان ندانست و افزود: ظاهرا توجهات مختصري شد اما اثر ساز و در حد لياقت آنها نبود .

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شيوه بازسازي متناسب با فرهنگ بومي شهر است يا خير؟ تاكيد كرد: به هيچ عنوان؛ شايد در ابتدا مسئولين اين شعار را دادند كه بايد آن سنتهاي شهر، نحوه ساخت و ساز و خانه باغها به سبك مخصوص بم باشد اما بعد به نظر رسيد كه فراموش شد و تنها تعداد مشخصي از خانه هاي قديمي كه ميراث فرهنگي بازسازي آنها را تقبل كرده است، از اين شيوه پيروي مي‌كند.

پورابراهيم در ادامه تصريح كرد: عليرغم اينكه عده اي معتقدند، اجراي شيوه ساختمانهاي شهر يزد در بم به حفظ بافت سنتي و استحكام آن كمك خواهد كرد اما مسئوين بازسازي به تاريخي و توريستي بودن شهر هيچ توجهي نكردند. 

وي در خصوص تأثيرات منفي ساخت و سازهايي كه به دور از شيوه سنتي است، اشاره كرد و گفت: آداب و رسوم فراموش مي شود. خود من آرزو مي كنم يكي از ساختمانها و كوچه هايي كه قبل از زلزله بود را ببنيم اما متاسفانه نيست. شنيده ايم كه تنها براي ساخت بازار حالت سنتي را حفظ  مي كنند اما در طول اين دو سال هيچگونه اقدامي صورت نگرفته است . به ما اميدهايي مي دهند  كه شهر بم شهر زيبايي خواهد شد اما با شرايط فعلي خيلي ما به اين  مسئله خوش بين نيستيم هرچند كه ما چيزي خارج از توان آنها انتظار نداريم همينكه به حرف خود عمل كنند كافي است.

رئيس انجمن شعر و ادب بم كه همراه خانواده خود در يك كانكس زندگي مي كند نسبت به روند كند ساخت و ساز شهر بم ابراز نگراني كرد و گفت: من به عنوان يك فرهنگي هنوز موفق به گرفتن پروانه ساختمان نشده ام و علت را نيز نمي دانيم . به ما گفتند كساني كه از نقشه هاي آماده انتخاب كنند زودتر كارشان راه مي افتد اما هر بار براي اين كار يك بهانه اي مي گيرند، نمي دانم آيا اسم اين كار را مي توان چيزي جز كاغذ بازي يا بروكراسي اداري گذاشت؟ الان دو سال از زلزله گذشته اما كاري كرده اند كه مردم اميدي به زندگي ندارند.

وي تنها انتظار خود را حل مشكلات شهر بم عنوان كرد و افزود: مسئولين به فكر هستند اما بايد سرعت بيشتر شود مقامات رده بالا به خصوص مقام معظم رهبري و رييس جمهور از نزديك مسائل را ديدند و بر پيگري و حل آن تاكيد دارند، اما مديران چنانكه بايد و شايد توجه نكردند.

وي در پايان ضمن قرائت يكي از سروده هاي خود در مورد شهر بم خواستار رسيدن پيام و صداي مردم بم به گوش مسئولين شد:

الهي شهر بم آباد گردان
تو روح رفتگان را شاد گردان

به ياد نخل كاران مهاجر
تو شهري با صفا بنياد گردان

گرفتاريم در كانكس و چادر
از اين دام و بلا آزاد گردان

الهي اهل نيرنگ و ريا را
اسير سختي و بيداد گردان

به هر كس مي كند خدمت به مردم
بهشت جاودان ميعاد گردان