هنگامي كه گاز طبيعي (پروپان) در محيط بسته نشت كند و افراد در آن محل خواب باشند ، بدون اينكه بيدار شوند جان خود را از دست مي دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، تحقيقات اخير دانشگاه براون ، اين تصور قديمي كه اگر گازهايي مانند پروپان در مكاني جمع شود آنقدر بد بو خواهند بود كه افراد را از خواب بيدار مي كند ، باطل كرده است. 

تحقيقات آنها با اشاره به اين موضوع كه هزاران نفر از مردمي كه با وسيله نقليه براي تعطيلات يا تفريح به گردش رفته بودند و به منظور گرم كردن آب ، پختن غذا يا گرم شدن داخل اتومبيل وسيله نقليه را روشن گذاشته و به دليل انباشته شدن گاز پروپان جان خود را از دست داده اند ، عنوان شده است.

اگر فرد استشمام كننده بو بيدار باشد ، با كمترين ميزان نشت آن آگاه خواهد شد و اين امر موجب نجات او مي شود اما يكي از محققان كه حدود 15 سال بر روي انواع بوها تحقيق كرده و در زمينه خواب هم تخصص دارد ، اظهار داشت: هرگز نبايد تصور كرد بوي بد يا خوب مي تواند فرد را از خواب عميق بيدار كند.  

به گفته يكي از محققان ، ممكن است شما اول بيدار شويد سپس بوي قهوه را احساس كنيد.  نه اينكه اساسا از بوي قهوه بيدار شويد.

وي افزود: ممكن است شما در ساعات اوليه صبح وارد مرحله پيش از بيداري كامل شده باشيد و وقتي در حال بيدار شدن هستيد بوي غذا را نيز احساس كنيد. حتي ممكن است صداي زنگ فر يا آماده شدن غذا در مايكروويو شما را بيدار كند و با احساس بوي غذا تصور كنيد توسط بو بيدار شده ايد.

در هيچ يك از موارد آزمايشي افراد صرفا توسط بو از خواب عميق بيدار نشده اند اما همگي با شنيدن صداهاي گوناگون بيدار شده اند. اين موضوع باعث شد محققان به دنبال يك ابزار شنيداري براي هشدار دادن نسبت به نشت گاز باشند. زيرا يكي از عوامل محرك و قوي براي بيدار شدن شنيدن صداست. در نتيجه براي نجات جان خود روي بيني و حس بويايي خود حداقل در هنگام خواب حساب نكنيد.