يك مامور سابق ضد تروريسم آمريكا تصريح كرد:دستگيري ، بازجويي ، و انتقال بحث انگيز مظنونان به اعمال تروريستي از سوي سازمان سيا ، در زمان رياست جمهوري بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، "مايكل شوئر" كه به مدت 22 سال مامور سيا بوده است و در سال 2004 از اين سازمان كناره گيري كرد به مجله "دي سايت" گفت:" دولت آمريكا در اواسط دهه 90 به دنبال راهي بوده است تا با تهديدات تروريستي مبارزه كند تا بتواند قوانين دست و پا گيرسيستم حقوقي آمريكا را از ميان بردارند."

شوئر گفت:" سندي برگر مشاور امنيت ملي  پرزيدنت كلينتون و ريچارد كلارك مشاور تروريسم وي به سيا دستور دادند تا  در پائيز سال 1995 القاعده را از بين ببرد".

اين مامور سابق گفته است:" در آن زمان ما از رئيس جمهور پرسيديم با افرادي كه دستگير مي كنيم چه كار كنيم، ايشان با اين جمله كه بسته به خودتان دارد، اختيار را به خودمان واگذار كرد".

شوئر كه رئيس واحد سيا در حمله به اسامه بن لادن رهبر القاعده از سال 1996 الي 1999 بود گفت كه اين دستور شامل انتقال زندانيان بدون يك پروسه قانوني به كشوري بود كه هيچ گونه محدوديتي در زمينه حقوق بشر و حمايت از آن نداشت.

اين كارمند سابق سيا در ادامه افزود:"در قاهره با مردم آنگونه رفتار نمي شود كه با آنان در ميلواكي(يكي از شهرهاي آمريكا) رفتارمي شود، دولت كلينتون از ما خواست تا بگوييم آيا ما بر اين باور بوديم كه با زندانيان بر اساس قوانين محلي رفتار مي شود ما نيز در پاسخ گفتيم بلي و كاملاً مطمئن بوديم". 

وي گفت كه در آن زمان خود سيا هيچ كسي را دستگير و يا زنداني نكرد و اين اقدام" به وسيله پليس يا سرويس محلي مخفي صورت گرفت كه زندانيان هرگز به خاك آمريكا آورده نشدند و كلينتون نيز آن را نمي خواست".

اين كارشناس ضد تروريسم آمريكا مي گويد:"برنامه در زمان جرج بوش جانشين كلينتون، و پس از حملات 11 سپتامبر، عوض شد و ما شروع كرديم تا افراد را در نهادها و مؤسسات خودمان در افغانستان، عراق ، و گوانتانامو نگهداري كنيم و دولت بوش مي خواست خود، افراد را دستگير  كند اما همان اشتباه دولت كلينتون را مرتكب شد و آن اين بود كه با اين افراد به عنوان زندانيان جنگي رفتار نكرد".

وي همچنين دولتهاي اروپايي را به خاطر انتقاد بيش از حد از سياست دولت آمريكا به خاطر شيوه هاي مبارزه با تروريسم  به باد انتقاد گرفت و گفت كه اين دولتها خود از اين سياست بوش منتفع مي شوند.

اين مقام سابق اطلاعات آمريكا گفت:"تمام اطلاعات و اسنادي كه ما در بازجويي ها به دست مي آورديم و هرچيزي كه بايد انجام مي داديم از سوي  اسپانيا، ايتاليا، آلملان، فرانسه، و انگليس تائيد شد".

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود كه سازمان جاسوسي آمريكا " سيا " پس از حملات يازده سپتامبر مظنونان القاعده را در زندانهاي هشت كشور ازجمله تايلند ، افغانستان و چند كشور اروپاي شرقي نگهداري مي كند .

تاكنون كشورهاي آلمان ، اتريش ، لهستان و سوئيس خواستار ارائه توضيحات دولت آمريكا در اين زمينه شدند .

با وجودي كه مقامات اروپايي هرگونه پروازهاي"سيا" و زندانهاي مخفي را در كشورهايشان انكار كرده اند، كالين پاول  وزير امور خارجه سابق آمريكا فاش كرد كه مقامات اروپايي همه درجريان اين زندانها و پروازهواپيماهاي آمريكا بوده اند.