اين نويسنده در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان مطلب فوق ، گرايش ناشران و مخاطبان را به " رمان " بيش از داستان كوتاه دانست و گفت : ناشران كمتر تمايل به چاپ داستان هاي كوتاه دارند. داستان كوتاه حتي در نشريات و مطبوعات نيز چندان جدي تلقي نمي شوند و ما در مطبوعات ، بيشتر با نقد داستان مواجه هستيم. مي توان گفت طي پنج ، شش سال گذشته ، رمان به تدريج جاي داستان كوتاه را در عرصه ادبيات داستاني ما گرفته است.
سميرا اصلان پور ادامه داد : بحثي فراگير و جهاني و البته قديمي پيرامون داستان كوتاه وجود دارد كه معتقد است زمانه امروز ، موعد خواندن رمان نيست و خواننده اي پيدا نمي شود كه فرصت رمان خواندن داشته باشد ؛ از اين رو ، بايد به سمت كوتاه نويسي رفت . اما در كشور ما اگر هم توجهي به ادبيات ضعيف و فرو پاشيده مان معطوف شود ، آن توجه به جانب رمان است .
وي به شمارگان قابل توجه كتاب هاي داستاني در اوايل انقلاب اسلامي اشاره كرد و افزود : امروز به جزجشنواره هاي مقطعي نوجوانان و جوانان و خارج از نگاه جشنواره اي ، استقبال چنداني از كوتاه نويسي به عمل نمي آيد و مي توان گفت اين گونه ادبي در حال مرگ است.
اين داستان نويس علاقه مندي مخاطب را شرط اصلي خلق داستان برشمرد و به مهر ، گفت : معمولا وقتي كسي مي خواهد داستاني بخواند ، تمايل دارد كه با داستان پيش برود و در حال و هواي آن سير كند ؛ به همين دليل تكه تكه خواندن ، بريده نويسي و برش هاي كوتاه داستان هاي كوتاه را چندان نمي پسندد. داستان كوتاه بيش از مخاطب عام ، صاحب مخاطب خاص است.
امروز نويسنده شناخته شده و محبوبي در ميان جوانان وجود ندارد |
سميرا اصلان پور با تاكيد بر اين مطلب كه امروز نويسنده شناخته شده و محبوبي در ميان جوانان وجود ندارد ، تصريح كرد : قشر كتابخوان ما يك قشر حرفه اي هستند. ادبيات ما نيز به شدت تضعيف شده است و اگر وضع به همين منوال پيش برود ، بايد اين گونه هنري را كنار بگذاريم.
اين بانوي نويسنده در پايان گفتگو با مهر ، ضمن اشاره به مشكلات توليد و توزيع كتاب و درآمدهاي اندك حاصل از امر نويسندگي ، حيات حرفه اي نويسندگان را بسيار سخت توصيف كرد و گفت : در اين وضعيت هم بعيد نيست اگر نويسندگان ، از نوشتن منصرف شوند.