بجنورد – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: راه اندازی موزه های خصوصی مشارکت مردم در نگهداری میراث فرهنگی و تاریخی را افزایش می دهد.

علی اکبر وحدتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب خواستار توجه ویژه مسئولین به راه اندازی موزه های خصوصی در استان شد و افزود: همیاری و مشارکت مردم می تواند به حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی به عنوان گنجینه های ارزشمند کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تنها یك موزه خصوصی در خراسان شمالی وجود دارد كه باید به  افزایش و راه اندازی موزه های خصوصی جدید در شهرستان های استان توجه داشت.

وحدتی با اشاره به ظرفیت های خراسان شمالی در حوزه های مختلف میراث فرهنگی و صنایع دستی افزود: راه اندازی و تقویت موزه های خصوصی می تواند بهترین فرصت را برای معرفی هرچه بیشتر استان به گردشگران فراهم کند.

وی اظهار داشت: موزه تلفیقی از حافظه انسان با خلاقیت است كه نیاكان برای ما به جا گذاشته اند.

وحدتی تصریح کرد: كمیته جهانی موزه چند سال است كه موزه ها را به مباحث اجتماعی كه مردم شهر و روستا با آن در ارتباط هستند نزدیك كرده است.

این مسئول با تاكید براینكه آموزش كلید بسیاری از حل مشکلات جامعه به ویژه مسائل فرهنگی است، افزود: باید تلاش کنیم تا با تقویت آموزش در بخش موزه ها، میزان بازدید مردم و گردشگران از این اماکن را مانند حضور مردم در كنسرت ها افزایش دهیم.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی ظرفیت های زیادی در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و از این ظرفیت ها باید به خوبی بهره جست، تصریح کرد: جذب گردشگر و سرمایه گذار در بخش خصوصی یكی از نیازها و خواسته های اصلی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

به گفته وی هم اکنون سالانه بیش از ۴۰ هزار گردشگر از موزه های این استان بازدید می کنند.