بجنورد - كارشناس مسئول كودكان و نوجوانان اداره كل بهزیستی خراسان شمالی از افزایش فرزند پذیری غیرقانونی در این استان خبر داد و گفت: باید هرچه سریع تر برای این موضوع چاره ای اندیشیده شود.

ملیحه یغمایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متاسفانه شمار فرزند پذیری كه خارج از مبادی قانونی و زیربط در این استان انجام می شود، سیر صعودی دارد.

وی اظهار داشت: براساس روال قانونی در پذیرش فرزندخوانده، متقاضی باید از طریق بهزیستی اقدام و سپس با ارجاع پرونده به دادسرا در صورت تایید صلاحیت، حكم سرپرستی موقت را دریافت و پس از گذشت چندماه حكم دائم حضانت برای متقاضی صادر می شود.

یغمایی با بیان اینكه دریافت فرزند به صورت غیرقانونی مشكلاتی را در جامعه به همراه خواهد داشت، افزود: با افزایش شیوه های غیرقانونی، موضوع به دادگستری اطلاع داده شد و در این خصوص جلسه ای بین بهزیستی و دادگستری استان برگزار که امیدواریم هرچه سریعتر نتیجه آن جهت اطلاع عموم اعلام شود.

وی گفت: زوجین به هیج عنوان از طریق مبادی غیر قانونی برای دریافت فرزند اقدام نكنند چراكه قانون و بهزیستی از آنان حمایت نمی كند و مرتكب جرم می شوند.

یغمایی تصریح كرد: در بحث پذیرش فرزندخوانده به صورت غیرقانونی، موضوع خرید و فروش هم مطرح است كه برخی با مبالغ هنگفتی اقدام به خرید و فروش كودك می كنند که این کار جرم محسوب می شود.

كارشناس مسئول كودكان و نوجوانان اداره كل بهزیستی خراسان شمالی، ناتوانی در نگهداری کودک، اعتیاد، اختلافات خانوادگی، طلاق و ... را جمله عواملی عنوان كرد كه منجربه فروش و واگذاری فرزند به خانواده ای دیگر می شود.

 یغمایی تصریح كرد: به منظور جلوگیری از مشكلات قانونی و شرعی و مشكلات احتمالی دیگری كه دامن گیر خانواده ها خواهد شد، تاکید می کنم که متقاضیان فرزند خوانده از طریق بهزیستی اقدام كنند.