بجنورد- معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان شمالی فرهنگ و هنر را زیربنای توسعه استان عنوان كرد و افزود: برای توسعه پایدار و متوازن خراسان شمالی باید به فرهنگ و هنر منطقه توجه بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پورعیسی شامگاه شنبه در مراسم گشایش نخستین جشنواره میراث معنوی خراسان شمالی، با اشاره به نقش فرهنگ و هنر در توسعه استان، اظهار داشت: متاسفانه در اغلب موارد در کشور به ظرفیت فرهنگ و هنر بی توجه هستیم به طوری که حمایت هایی که از این حوزه می شود با منت بوده و آن را به رخ هنرمندان می کشیم.

وی با بیان اینكه متاسفانه مردم نسبت به داشته های خود بی توجه شده اند، گفت: به عنوان مثال اگر در ازدواج جوانان خود به جای هدایای وارداتی، دستبافت های خود را به آنها اهدا کنیم نه تنها فرهنگ و هنر خود را حفظ کرده ایم بلکه در ایجاد شغل و گردش مالی بازار منطقه تحول ایجاد می شود.

وی با تاكید بر حفظ و احیای فرهنگ و هنر استان تصریح كرد: استانداری خراسان شمالی در این خصوص حمایت خود را اعلام می كند.

پورعیسی همچنین با گلایه از وضعیت نامناسب مبلمان شهری مرکز استان اظهار داشت: مبلمان شهری بجنورد تنوع مطلوبی ندارد و اگر گردشگری وارد آن شود نمادی از فرهنگ و هنر استان را در آن نمی بیند.

وی از شهرداری بجنورد خواست با ابتکار و خلاقیت و توجه به داشته های فرهنگ و هنر استان، نسبت به ایجاد نمادهایی اقدام کند تا موجب جذب بیشتر گردشگران شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری همچنین با اشاره به کم آبی استان، خواستار احیای قنات های قدیمی استان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی نیز این مراسم افزود: جشنواره میراث معنوی استان که به منظور معرفی فرهنگ و هنر استان به جامعه و استفاده از ظرفیت های آن در توسعه استان شکل گرفته به مدت سه روز برپا خواهد بود.

آدینه محمد سویدانلویی گفت: این جشنواره با همکاری شهرداری بجنورد و شماری از صنعتگران صنایع دستی فعال در منطقه برپا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر تاریخی بلقیس و روستای گردشگری رویین اسفراین، فرهنگ و هنر ترکمن، سنگ تراشی سنتی، فنون تولید آبنبات قیچی، کشتی باچوخه، موسیقی مقامی، سفره کردی، چاروق دوزی و کلاه کرکی جاجرمی از جمله مواردی است که در این جشنواره معرفی شده است.

همچنین در حاشیه این جشنواره سیاه چادر عشایر کرد شمال خراسان و اوبه ترکمن های ساکن در منطقه مرزی راز و جرگلان به نمایش گذاشته شده است.