وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راس هیاتی برای شرکت در یکی از کنفرانسهای جامعه اطلاعاتی - WSIS۲۰۱۵ - به کشور سوئیس سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود واعظی برای شرکت در فروم WSIS-۲۰۱۵ که از امروز چهارم خردادماه در ژنو آغاز می شود به سوئیس رفت.

در فروم WSIS-۲۰۱۵ که با حضور نمایندگان دولت‏ها، وزرا، سفرا، سران رگولاتوری، نمایندگان سازمان‏های منطقه‏ ای و بین ‏المللی، جوامع مدنی، دانشگاهی و بخش‏های خصوصی برگزار می شود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست بیانیه خط ‏مشی، سخنرانی می کند؛ وی همچنین در این سفر با تنی چند از مقامات و وزرای همتای خود دیدار و گفتگو خواهد کرد.

شعار فروم امسال که با عنوان WSIS+۱۰ برگزار می‏ شود، «نوآوری مشارکتی: توانمندسازی سازمان‏های ICT برای توسعه پایدار» و تاکید آن بر دخالت هرچه بیشتر نوآوران، شرکت‏های نوپا و شرکت‏های کوچک و متوسط فعال در حوزه ذیربط است.

به گزارش مهر، در سال ۱۹۹۷ و طی قطعنامه ۷۳ کنفرانس سران مختار، اتحادیه بین‏ المللی مخابرات و ارتباطات راه دور - ITU - مکلف شد برگزاری فراخوان جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) را در دستورکار کمیته هماهنگی-اداری سازمان ملل قرار دهد؛ این قطعنامه واکنش مثبت اکثر سازمان‏ها و آژانس‏های مرتبط و اعلام آمادگی آن‏ها را برای برگزاری این فروم به همراه داشت. بنابراین تصمیم گرفته شد این فروم تحت حمایت قاطع دبیرخانه سازمان ملل متحد و با محوریت ITU آماده برگزاری شود. 

در سال ۲۰۰۱ نیز ITU تصمیم به برگزاری فروم جهانی جامعه اطلاعاتی در دو فاز گرفت. اولین فاز در سال ۲۰۰۳ در ژنو و دومین آن در سال ۲۰۰۵ در تونس برگزار شد؛ اهداف اصلی این نشست، اتصال (CONNECT) میان روستاها، دانشگاه‏ها، مدارس، مراکز علمی و پژوهشی، کتابخانه‏ ها، مراکز فرهنگی، موزه‏ ها، ادارات پست و بایگانی، مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‏ها و ادارات دولتی عنوان شده است.

از دیگر اهداف مهم WSIS می توان به تطبیق کلیه برنامه های درسی مدارس ابتدایی و دوره متوسطه برای در نظر گرفتن چالش های پیش روی جامعه اطلاعاتی با در نظر گرفتن شرایط ملی اشاره کرد.

اطمینان از اینکه کل جمعیت جهان به خدمات رادیو و تلویزیون دسترسی دارند، تشویق توسعه محتوا و قرار دادن شرایط فنی لازم به منظور تسهیل حضور و استفاده از تمام زبانهای دنیا در اینترنت، اطمینان از اینکه بیش از نیمی از جمعیت جهان به ICT دسترسی دارند نیز از دیگر اهداف WSIS به شمار می روند.