همدان- رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع تراکتور سبک، سنگین و فوق سنگین کشاورزی در استان همدان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر راستار ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع تراکتور سبک سنگین و فوق سنگین کشاورزی در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: ۸۳۹ دستگاه کمباین، ۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه عدوات خاک ورزی شامل انواع گاو آهن ها، ۲۴ هزار ۳۳۰ دستگاه انواع ماشین های کاشت، بذر کارها و سم پاش ها در استان همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود هفت هزار و ۹۴ دستگاه برای برداشت محصولات مختلف در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: حدود ۱۷ هزار ۸۰۰ دستگاه انواع خرمن کوب ها، تریلی برای انتقال محصولات، یدک کش ها و بیل ها و غیره در استان وجود دارد.

رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه حدود ۶۸ شرکت خدمات مکانیزاسیون در استان همدان فعالیت می کنند، ابراز داشت: تعداد شرکت های خدمات رسان در سال ۹۰ حدود ۴۰ شرکت بود که در پایان سال گذشته به ۶۸ شرکت افزایش پیدا کرد.

راستار با بیان اینکه برنامه های بخش مکانیزاسیون براساس شاخص ها برنامه ریزی و به استانداری همدان و وزارتخانه ارائه شده است، عنوان کرد: دو شاخص اساسی در مکانیزاسیون درجه مکانیزاسیون و ضریب مکانیزاسیون است.

ضریب مکانیزاسیون در پایان برنامه پنجم توسعه باید به یک و نیم اسب بخار در هکتار برسد

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون در پایان برنامه پنجم توسعه باید به یک و نیم اسب بخار در هکتار برسد، ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون در پایان سال گذشته باید به یک و ۳۸ صدم اسب بخار در هکتار می رسید که به یک و ۴۲ صدم رسید که برای امسال باید به یک و نیم اسب بخار در هکتار برسیم اما پیش بینی شده که از این میزان بیشتر شود.

رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در پایان سال جاری درجه مکانیزاسیون باید به ۶۴ درصد برسد، عنوان کرد: در محصولات مختلف درجه مکانیزاسیون از شاخص های مکانیزاسیون بیشتر است.

اکبر راستار با بیان اینکه دولت یازدهم نظر ویژه ای به بخش مکانیزاسیون کشاورزی دارد، عنوان کرد: سال ۹۲ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشور بود که استان همدان موفق شد ۳۶ میلیارد تومان آن معادل چهار و هشت دهم درصد از کل اعتبارات را جذب کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات مکانیزاسیون کشور در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان بود که استان همدان باید ۴۱ و نیم میلیارد تومان آن را جذب می کرد اما ۴۴ میلیارد تومان جذب کرد، ابراز داشت: دو و نیم میلیارد تومان بیشتر از سهمیه استان جذب شد و استان همدان بعد از سه استان خوزستان، فارس و خراسان رضوی که در زمینه کشاورزی پیشرفته هستند توانست از نظر مبلغ جذب تسهیلات مکانیزاسیون استان چهارم کشور باشد و پنج و نیم درصد از کل اعتبارات کشور را جذب کند.

رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال کل اعتبارات تسهیلات مکانیزاسیون کشور هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در تهران می ماند و ۸۰۰ میلیار تومان در بین استان ها توزیع می شود، عنوان کرد: سهم استان همدان از تسهیلات مکانیزاسیون امسال ۴۱ و نیم میلیارد تومان است و هر استانی که سهمیه خود را جذب کند می تواند از ۲۰۰ میلیارد باقی مانده در مرکز نیز جذب کند.

شش درصد کل اعتبارات تسهیلات مکانیزاسیون کشور برای استان جذب می شود

اکبر راستار با بیان اینکه هدف گذاری امسال استان همدان برای جذب تسهیلات مکانیزاسیون بر روی ۶۰ میلیارد است تا شش درصد کل اعتبارات تسهیلات مکانیزاسیون کشور برای استان جذب شود، بیان کرد: سال گذشته در استان همدان از محل جذب اعتبارات تسهیلات مکانیزاسیون ۶۵۶ دستگاه انواع تراکتور، حدود ۳۳ دستگاه کمباین، هزار و ۲۵۰ دستگاه انواع عدوات و دنباله بند ها جذب شد.

وی با بیان اینکه استان همدان در سال ۹۲ پیشنهادی به تهران ارائه کرد، ادامه داد: استان همدان به تهران پیشنهاد  داد تا در قسمت دامپروری، شیلات، باغداری نیز از تسهیلات مکانیزاسیون استفاده شود.

رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در راستای استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون در بخش شیلات، دامپروری و باغداری ۴۶۰ میلیون تومان به بخش تخصصی دستگاه های شیلات، سه میلیارد تومان باغداری و هفت و نیم میلیارد برای تجهیز بخش زراعت اعتبار اختصاص داده شد، بیان کرد: امسال نیز این برنامه پیگیری می شود.