گرگان - استاد موسیقی سه تار کشور با بیان اینکه کیفیت تولید آثار مورد غفلت واقع شده است گفت: فقدان مرحوم لطفی در موسیقی کشور قطعاً احساس می شود.

مسعود شعاری در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی موسیقی در گرگان، ابتدا به فضای حاکم بر موسیقی کشور اشاره کرد و گفت: نیاز است تبادل اطلاعات میان هنرجویان و اساتید پیشکسوت شدت بیشتری بگیرد تا آنها نیز در جریان مسائل آموزشی و تئوریک قرار داشته باشند.

وی در ادامه به تشریح فضای آموزشی موسیقی در کشور پرداخت و بیان کرد: چنانچه ارتباط بین نسل های گذشته و نسل کنونی ملموس تر و صمیمی تر باشد برقراری ارتباط آسان تر می شود و انتقال پیام موسیقی سریع تر صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه روند آموزش موسیقی مناسب نیست خاطرنشان کرد: فضای آموزشی در گذشته روند بهتری داشت زیرا مدرسان با تمرکز بیشتری این کار را انجام می دادند اما امروزه مشغله های فکری و ذهنی بر مسائل هنری سایه انداخته است.

این استاد موسیقی بیان کرد: عالم هنر به غیر از همکاری و همیاری خود هنرمندان، توجه و حمایت ارگان های دیگر را نیاز دارد زیرا فرهنگ و هنر در تاریخ کشور ریشه دارد.

در دوره گذار به سر می بریم

شعاری درباره استقبال مخاطبان از هنر موسیقی اظهار کرد: علاقه مردم به هنر موسیقی زیاد است و به سرعت با آن ارتباط برقرار می کنند اما باید ارتباط بین مخاطب و هنرمند مستمر باشد.

وی به وضعیت تولید آثار موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من در حوزه هنر در دوره گذار به سر می بریم. در سده اخیر ارتباط بین انسان ها و اصالت خودشان کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: به جای اینکه کیفیت تولید آثار مورد توجه قرار بگیرد، شیوه های تولید مورد توجه قرار گرفته است و تولید آثار هنری از عمق و کیفیت لازم برخوردار نبوده است.

این استاد سه تار در مورد جایگاه این ساز موسیقی بیان کرد: وضعیت سه تار نسبت به گذشته بهتر شده و فنی تر و دقیق تر به آن پرداخته می شود که جای خوشحالی دارد اما نیاز است فرهنگ شنیداری نیز افزایش پیدا کند.

معاشرت با استاد لطفی لذت بخش بود

مسعود شعاری درباره میزان آشنایی خود با استاد فقید و گرگانی تار ایران گفت: من از دوران جوانی با مرحوم «لطفی» آشنا هستم و در دهه ۶۰ پیش وی تمرین تار و سه تار می کردم.

شعاری افزود: پس از بازگشت وی از خارج، بار دیگر به عنوان شاگرد و همکار در دوره ای در کنارش بودم و وی از جمله افرادی بود که معاشرت با وی به انسان عشق و انرژی می بخشید.

وی خاطرنشان کرد: اگر مرحوم لطفی زنده بود سر و سامان بیشتری به موسیقی می داد و فقدان وی قطعاً احساس می شود. ارتباط نوجوانان و جوانان با دوره گذشته موسیقی در زمان لطفی بیشتر بوده است.

وی در ادامه از رونمایی کتاب خود خبر داد و گفت: کتابی با عنوان ساختار موسیقی دستگاهی ایران و تحلیل دستگاه ها در ۸ جلد نوشته شده است.

کنسرت موسیقی در گرگان

این استاد موسیقی از برگزاری کنسرت در گرگان خبر داد و اظهار کرد: بنا داریم در روزهای ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه در دوبخش موسیقی بی کلام و باکلام و همکاری یکی دو نفر از اهالی موسیقی گرگان، کنسرتی برپا کنیم.

شعاری در پایان بیان کرد: آرزو دارم شور و عشق در جامعه موسیقی کشور افزایش یابد و آتش عشقی که در دل استادهای گذشته وجود داشته همچنان روشن بماند.