تبریز - مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: به دلیل ورود توده گرد و غبار از همسایه های غربی به کشور، وضعیت هوای استان در وضعیت ناسالم قرار دارد.

حمید قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر گرد و غبار هوای آذربایجان شرقی فراگرفته است، اظهار داشت: باد و طوفان از پدیده های طبیعی هستند که در استان رخ می دهند اما هنگامی که گرد و غبار نیز به آن افزوده شود، باعث بروز مشکلات و آلودگی هوا می شود.

وی در خصوص منشا این ریز گردها نیز گفت: کارشناسان دلیل ورود این ریز گردها به آذربایجان شرقی را فرا منطقه ای گزارش کرده اند که در این میان کشور عراق به عنوان منشا این پدیده شناسایی شده و عربستان و کویت نیز از این غبارها سهم دارند که به گزارش سازمان هوا شناسی تا روز سه شنبه این وضعیت ادامه خواهد داشت.

مدیر کل حفاظت استان آذربایجان شرقی به دلایل بروز این پدیده نیز اشاره و تصریح کرد: خشکسالی های چند سال اخیر، خشک شدن تالاب ها، تشدید استخراج معادن رو باز و نبود پوشش گیاهی مناسب در مراتع و منابع طبیعی از اصلی ترین دلایل بروز این وضعیت هستند.

تخریب منابع طبیعی و مراتع موجود در ایران و کشور های همسایه یکی از اصلی ترین دلایل افزایش بروز پدیده گرد و غبار در سال های گذشته بوده است، اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست، شاخص آلودگی هوای استان نسبت به ذرات ۲.۵ میکرونی در حال حاضر ۱۵۲ و در وضعیت ناسالم است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: توصیه می شود کسانی که بیماری های قلبی، ریوی و مشکلات تنفسی دارند و نیز کودکان و افراد سالخورده، از تردد در محیط های باز خودداری کنند و تا حد امکان در فضاهای بسته باقی بمانند.