بجنورد- رئیس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: موقعیت جغرافیایی روستای «دارالشهدا» هرگز مانع حضور مردم ولایت مدار این روستا در جبهه های نبرد حق علیه باطل نشد بلکه تا پایان، حضور اهالی این روستا را شاهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم مرادی بیناباج با اشاره به برگزاری یادواره ۳۳ شهید روستای «دارالشهدا» و رونمایی از کتابی با عنوان «دارالشهدا» افزود: با آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق، مردم جای جای این سرزمین با لبیک به فرمان امام راحل (ره) برای دفاع از اسلام، انقلاب و تمامیت ارضی کشور به جبهه‌ها شتافتند که مردان غیرتمند و ولایتمدار این روستا در این راه ۳۳ شهید تقدیم نظام اسلامی کردند.

وی با بیان این‌که روستای چخماقلو از نظر تقدیم بیشترین تعداد شهید نسبت به جمعیت ساکن آن زمان روستای نمونه کشوری در حوزه ایثار و شهادت شناخته می‌شود، اظهار داشت: کوهستانی بودن و فاصله داشتن روستا از شهر، صعب العبور بودن جاده روستا و سطح پایین امکانات زندگی مردم، هیچ کدام مانع از همراهی مردم روستا در جنگ تحمیلی نشد و به طور ثابت همیشه ۲۰۰ نفر از مردم این روستای ۱۲۰۰ نفره در مناطق عملیاتی حضور داشتند.

نویسنده کتاب «دارالشهدا» نیز با اشاره به اینکه صحبت از روستای «دارالشهدا» ی امروز و «چخماقلو» ی دیروز، صحبت از یک تاریخ است گفت: مردم این روستا گذشته، حال و آینده ای افتخار آفرین دارند.

حسین حیدرپور افزود: به عنوان نویسنده این کتاب، در تاریخ این مردم فرو رفتم و افتخار می کنم که عظمت این روستا را بیان کردم.

وی اظهار داشت: بخش اول این کتاب بیان زندگی نامه ۳۳ شهید روستا است و در بخش دوم به زندگی شیخ حسین داوری که نقش مهمی در روشنگری و بصیرت افزایی مردم روستا داشته است پرداخته شده و در بخش پایانی کتاب زندگی ۳۳ شهید روستا به همراه ۷۶ قطعه عکس و مستندات آن درج شده است.

وی یادآور شد: این روستا به نسبت جمعیت ساکن آن در زمان جنگ، بیشترین شهید را دارد و در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی پس ازبازدید نماینده ایشان، نام این روستا از چخماقلو به دارالشهداء تغییر یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب دارالشهداء  نوشته حسین حیدرپور با حضور مسئولین استانی درحاشیه یادواره ۳۳ شهید این روستا رونمایی شد.