بجنورد - رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: ۴۰ درصد سرطان ها با تغییر روش زندگی قابل كنترل و پیشگیری است.

سید حمید حریری در گفتگو با خبرنگار مهرافزود: به رغم اینکه استفاده از تكنولوژی های نوین، زندگی امروزی انسان را تسهیل كرده اما در مقابل نوع و میزان بیماری ها را افزایش داده است.

وی با اشاره به اینكه ۴۰ درصد سرطان ها با تغییر روش زندگی قابل كنترل است، گفت: تغییر روش زندگی مستلزم همكاری دستگاههای اجرایی و مردم است تا بتوان از این طریق آمار میزان سرطان در جامعه را كاهش داد.

این مسئول افزود: آگاهی بخشیدن به مردم، تغذیه مناسب، مراقبت های محیطی و پایداری و ... در پیشگیری از سرطان نقش اساسی دارند.

حریری گفت: استفاده از تكنولوژی های روز همچون تلفن همراه، امواج مغناطیسی، باكتریایی، عوامل شیمیایی و فیزیكی، هیدروكربن آروماتیك، پنبه های نسوز، رنگهای غیرمجاز خوراكی، حشره كش ها و مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی از عوامل بروز سرطان هستند.

وی با بیان اینكه استفاده بی رویه از سموم كشاورزی مهمترین علت بروز سرطان است، عنوان كرد: طبق آمار جهاد كشارزی خراسان شمالی، طی سالهای ۹۲ و ۹۳ در تولید محصولات كشاورزی ۲۰۰ تن سم استفاده شده كه باید روش استفاده مناسب از این سموم به كشاورزان ارائه شود.

حریری با اشاره به اینكه برای پیشگیری از سرطان باید راهكارهای مناسبی اندیشید، تصریح كرد: نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی، مبارزه بیولوژیكی با آفات بدون استفاده از سموم، برگزاری كارگاه های آموزشی برای دانش آموزان، دانشجویان و خانواده ها از جمله راهكارهای پیشگیری از سرطان است.

وی گفت: ماهانه میلیاردها تومان برای درمان سرطان در کشور هزینه می‌شود كه اگر یك دهم این هزینه صرف آگاهی و اطلاع رسانی مناسب به مردم شود در پیشگیری از این بیماری تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی افزود: دستگاه های اجرایی مطالب و هشدارهای انجمن حمایت از بیماران سرطانی را به عنوان سازمانی كه در راه سلامت مردم گام برمی دارد، جدی تلقی و با آن همكاری های لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، در استان ۹۱۱ هزار نفری خراسان شمالی، هم اكنون بیش از ۹۰۰ بیمار سرطانی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی قرار دارند.