برخي پژوهشها نشان مي دهد پسراني كه تا آخرين پايه ابتدايي از معلمان زن استفاده مي كرده اند ، در پذيرش مشكلات اجتماعي با موانع مواجه شده اند.

دكتر عليرضا شريفي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري "مهر" افزود: در ايران بر خلاف ديگر جوامع و بر اساس بافت فرهنگي موجود جنسيت بر نحوه رفتار افراد تاثير گذار است.

مشاور پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام كرد: دانش آموزان پسر مقاطع ابتدايي تا كلاس دوم به دليل روحيات خاص به معلم زن و از كلاس سوم به بعد و براي تشكيل شخصيت مردانه ، به معلمان مرد نياز دارند.

وي خاطر نشان ساخت: توصيه علمي اين است كه در مقاطع پايين ابتدايي براي پسران ازمعلمان خانم استفاده شود و به منظور جلوگيري از خلاءهاي عاطفي بر اثر تغيير شرايط  - در دوره راهنمايي تحصيلي- با ورود دانش آموزان به پايه هاي بالاتر ابتدايي معلمان مرد به تدريس آنان بپردازند.

اين پژهشگر به ميزان حقوق معلمان زن و مرد اشاره كرد و افزود: اغلب خانمها كمك خرج خانواده ها و آقايان نان آور اصلي هستند و از ديگر سو بيشتر معلمان ابتدايي از حقوق و مزاياي كمتري بهره مند مي شوند و همين امر موجب پايين آمدن رغبت معلمان مرد براي تدريس در دبستانها مي شود.