کتاب «شهر فرنگ اروپا» نوشته پاتریک اوئورژدنیک نویسنده اهل چک به زبان فارسی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر ماهی به تازگی کتابی با عنوان «شهر فرنگ اروپا» نوشته پاتریک اوئورژدنیک نویسنده اهل چک را با ترجمه خشایار دیهیمی منتشر کرده است که روایتی است داستانی از تاریخ اروپا درقرن ۲۱.

اوئورژدنیک نویسنده اهل چک است که جدای از متنهای تاریخی اهل شعر و داستان نویسی نیز هست و تاکنون دو رمان نیز از وی منتشر شده است.

متن این کتاب که همزان با انتشار توانست جایزه کتاب سال جمهوری چک را نیز دریافت کند؛ متنی معلق میان ادبیات و تاریخ است. به بعارت دیگر نویسنده در این اثر به دنبال روایت صرف تاریخ نبوده بلکه سعی کرده به زبان ادبیات به خلق یک روایت تاریخی از اروپای قرن بیستم دست پیدا کند.

اوئورژدنیک که ترجیح داده «شهر فرنگ اروپا» را بدون رفرنس مشخصی تالیف کند با استفاده از روایت گری ادبی در این کتاب فرازهای مهمی از تاریخ اروپا در قرن بیستم از جمله دو جنگ بزرگ جهانی را با شیوه ای رفت و برگشتی نقل کرده است. به عبارت دیگر او از جنگ جهانی دوم به عنوان مبداء روایت آغاز و در میان متن و به فراخور به گذشته نیز بازگشته و از تاریخ روایت داستانی می کند.

موضوعاتی مانند پیشرفت های علمی در قرن بیستم اروپا،  موضوعات مرتبط با زنان و نیز بسیاری از فرازهای تاریخی مهم در اروپای قرن بیستم در این کتاب و به شیوه خاص اوئورژدنیک روایت شده است.

این کتاب در اقع مخاطبانی را مد نظر دارد که دوست دارند تاریخ را به صورت غیر مستند و با بیان روایی جذاب بخواند؛ روایتی بسیار ساده که می شود به سادگی مورد مطالعه قرار بگیرد و در عین حال بسیاری از تناقضات ساختاری در تاریخی اروپای قرن ۲۰ را نیز بیان کند.

این کتاب در ۱۲۴ صفحه از سوی نشر ماهی و با قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر شده است.