آهنگساز «ستارگان ایرانی» با ابراز گلایه از برخورد سطحی با موسیقی انیمیشن، اعلام کرد در آهنگسازی این انیمیشن از موسیقی ایرانی استفاده کرده است.

آرمین رهبر آهنگساز درباره فعالیت‌های جدیدش به خبرنگار مهر گفت: تازه‌ترین کاری که آهنگسازی آن را انجام داده‌ام، انیمیشن «ستارگان ایرانی» است که به دانشمندان ایرانی می‌پردازد. متاسفانه برخی وقتی کار برای مخاطب کودک باشد به اشتباه میزان طنز آثار را بالا می‌برند و شخصیت‌ها را کمیک می‌کنند اما در این اثر اینگونه نیست و همه سر جای خودشان هستند.

استفاده از موسیقی ایران در انیمیشنی با موضوع دانشمندان

وی افزود: «ستارگان ایرانی» اثر فاخری است که برای ساخت موسیقی آن حساسیت زیادی قائل شدم. با اینکه جدیدا خیلی استفاده از سازهای ایرانی در انیمیشن ها باب شده ولی بیشتر آهنگ ها در گام ها و تنالیته غربی و کلاسیک نوشته و اجرا می شوند. در این کار سعی کردم از لحن های ایرانی در ملودی و گام استفاده کنم و اجرای آن تماما با سازهای ارکستر سمفونی است و به جز چند ساز کوبه ای از ساز ایرانی استفاده نشده است و این کار برای این بوده که ملودی و لحن موسیقی ایرانی و ملی ما برای غربی ها و در کل کشورهای دیگر هم باورپذیرتر و شناخته شده تر شود.

این آهنگساز تأکید کرد: من جنس این کار را دوست داشتم و فاخر بودن آن به من اجازه نمی‌داد سَبُک کار کنم. برای آهنگسازی این اثر از سازهای بادی استفاده کردم که در رأس آنها ترومپت است.

رهبر یادآور شد: تیتراژی را که برای این مجموعه ساخته‌ام خیلی دوست دارم و دلم می‌خواد در جریان واکنش مخاطبان نسبت به آن باشم.

ساخت موسیقی متن جداگانه برای قسمت‌های انیمیشن

وی در پاسخ به اینکه آیا برای قسمت‌های مختلف «ستارگان ایرانی» موسیقی ساخته یا از همان تیتراژ استفاده خواهد شد، توضیح داد: من برای موسیقی متن این کار هم، زمان گذاشته‌ام. همواره نیز گفته‌ام در موسیقی انیمیشن نباید تم سازی کرد و باید موسیقی سینک ساخته شود و هر لحظه از انیمیشن موسیقی خاص خودش را داشته باشد.

آهنگساز «بهاران» ادامه داد: مثلا برای انیمیشن تام و جری از ارکستر استفاده شده و برای هر لحظه آن، موسیقی خاصی نواخته شده است. ما هم باید همین رویه را داشته باشیم. البته برخی مواقع بخشی از موسیقی مدام تکرار می‌شود تا یک ملودی زیاد شنیده و ماندگار شود.

رهبر افزود: به نظر من نگاه درستی به موسیقی انیمیشن در ایران وجود ندارد. من به این حوزه علاقه زیادی دارم و با وجود اینکه کارهای سینمایی هم داشته‌ام اما آرزو دارم بتوانم در حوزه موسیقی انیمیشن صاحب سبک شوم. ضمن اینکه باید بگویم استفاده از ساز به صورت زنده آنقدر دشوار نیست و هیچوقت نباید ساخت موسیقی انیمیشن به شیوه سطحی باشد.

وی در پایان اعلام کرد: محمد سلطانی از اساتید دانشکده هنر کارگردانی «ستارگان ایرانی» را برعهده دارند. این انیمیشن در ۱۳ قسمت برای مرکز پویانمایی صبا تولید می‌شود و اکنون در مرحله صداگذاری و دوبله قرار دارد.