غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه تامین اجتماعی لازمه زندگی اجتماعی است، گفت: اندیشه تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای بشر در فرایند تکامل زندگی اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل صبح امروز در نشستی با مدیر عامل و مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی با اعلام این مطلب ، افزود: این نگرش که تامین اجتماعی باید وسیله ای برای رفع نیازهای مردم باشد ؛ از دستاوردهای بشر در طول تاریخ بوده است.

وی با اشاره به اینکه خدماتی که سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهد یک امر طبیعی و عمومی است، اظهار داشت: هیچ جامعه ای معاف از این نوع خدمات نیست و حتی پیشرفته ترین کشورها نیازمند خدمات اجتماعی هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: پدیده پیری، از کارافتادگی و مرگ امری طبیعی است و نقش تامین اجتماعی در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی دچار بحران هستند، حساس تر است.

حداد عادل به جمعیت ۴۰ میلیون نفری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تاثیر چنین سازمانی در تامین رضایت عمومی و امنیت خاطر مردم در مقیاس ملی مسئله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به اینکه تمامی مدیران ارشد کشور باید به نقش سازمان تامین اجتماعی در تامین رضایت عمومی توجه کنند، افزود: کشور همواره به  دوام و ثبات سیاسی نیاز دارد و بی توجهی به این سازمان منجر به نارضایتی و بی ثباتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم برخی مفاهیم به صورت زوجی آمده است و به آن تاکید شده به مفاهیم ایمان و عمل صالح به عنوان نمونه و نماز و زکات اشاره کرد ودر ادامه  افزود: در کتاب مقدس قرآن تاکید بسیاری بر انفاق شده است که جدا از خمس و زکات و مسائل واجبات دینی است و معنای این مفاهیم این است که خداوند رسیدگی به بندگانش را به اندازه عبادت خودش اهمیت داده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی راه رسیدن انسان به خدا را عبور از میان خلق خدا برشمرد و گفت:  جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی، پشتوانه این سازمان محسوب می شوند  و وسعت کار این سازمان با توجه به جمعیت تحت پوشش و خدماتی که ارائه می دهند، بی نظیر است.

حداد عادل مسائل امور مالی ، اقتصادهای کلان ،  خرد ، حسابداری ، ساخت و ساز ، بازاریابی ، درمان ، مدیریت اداری و...  را جزو امور و حوزه هایی دانست که سازمان تامین اجتماعی با آنها تعامل دارد و این موضوع اهمیت و تنوع کاری این سازمان را می رساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی حکومت داری های موفق به ۲ مسئله مهم اشاره و تصریح کرد: مسئله محیط زیست یکی از جلوه های حکومت داری است و در هر کشوری که مسائل زیست محیطی در آن سامانی داشته باشد آن حکومت موفق است و مسئله بعدی که از مسائل زیست محیطی هم مهمتر است بحث تامین اجتماعی است.

وی تصریح کرد: مدیریت خوب و بایسته در تامین اجتماعی یک کشور ،حکایت از عقل حکومتی آن کشور دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به خطرات و حساسیت هایی که این سازمان ممکن است با آن ها مواجه شود اشاره کردو افزود: مسئله اول این است که باید مراقب بود تا سازمان تامین اجتماعی ابزار سیاسی نشود و امکانات موجود این سازمان برای غلبه یک جناح به جناح دیگری نشودو به عبارتی مصلحت ملی به مصلحت جناحی ترجیح داده نشود که این کار جفای به ملت است.

بنا به گفته دکتر حداد عادل، مسئله بعدی حساسیت در مورد جلوگیری از حیف و میل اموال این سازمان است. این سازمان با پول و منابع مالی زیاد سرو کار دارد که  بعد از بودجه کشور منابع مالی این سازمان است که رقم قابل توجهی است . بنابراین باید از این پول ها مراقبت کرد و یک انضباط مالی  در تمامی ارکان این سازمان حاکم باشد و در نتیجه طوری باید برای خرج این منابع مالی  مراعات شود تا مردم احساس نکنند این پول ها در این سازمان بی حساب و کتاب خرج می شود.

وی تکثر سازمان های مشابه در کشور را از دیگر خطرات نام برد و توضیح داد : بسیاری از دستگاه ها صندوق بیمه ای جداگانه ای تاسیس کرده اند و این امر باعث  مشکلاتی  همانند بانک ها شده  که تکثر و تنوع خدمات ارائه شده این بانک ها مدیریت  و نظارت بانک مرکزی را دچار مشکل کرده است.

حداد عادل تصمیم گیری های شتاب زده چه از سوی دولت و چه از سوی  مجلس  در خصوص این سازمان را نیازمند دقت نظر و اعمال حساسیت بیشتر دانست.

وی در ادامه پیشنهاد داد  تصمیمات این سازمان در شورای نگهبان بررسی شود تا مسائلی که در مورد حق الناس و بیت المال گرفته می شود ، با دقت نظر  و رعایت مسائل شرعی اتخاذ شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی  در این جلسه توصیه کرد: مدیران این سازمان با اعضای شورای نگهبان و صدا و سیما دیدار داشته باشند و سازمان از فعالیت های  فرهنگی غافل نشود چرا که خدمات فرهنگی رضایت خاطر فراهم می کند و موجب تغییر روحیه می شود.

حداد عادل اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس از سوی سازمان تامین اجتماعی را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: با حفظ شئونات می توان اعیاد مذهبی، جشن ها و مناسبت های مختلف را برای بازنشستگان فراهم کرد تا با هزینه اندک، آسایش و آرامش آنان تامین شود.