اصفهان - مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: ایران پر ریسک ترین کشور از نظرصادرات کالا در دنیا شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر شه‌ حامد ظهر امروز در آیین افتتاح کارگزاری رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران در استان اصفهان اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا از لحاظ ریسک تجاری به هفت گروه تقسیم بندی شده اند که ایران در گروه هفتم قرار گرفته است.

وی بیان داشت: هرچه رتبه به شماره یک نزدیکتر شود یعنی از نظر ریسک تجاری، خطر تجارت در آن کمتر است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران یادآور شد: ایران به لحاظ اقتصادی رتبه ۱۷ تا ۲۲ دنیا را دارد ولی به لحاظ ریسک در گروه هفتم است.

وی تصریح کرد: با حمایتهای مجلس شورای اسلامی در دو سال گذشته توانستیم ذخیره صندوق ضمانت صادرات را به بیش از پنج برابر و معادل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که امکان افزایش تا ۱۰ برابر نیز وجود دارد.

شه حامد افزود: این صندوق دارای ۴۶ کارگزاری فعال در استانهای کشور است.

وی تصریح کرد: استان اصفهان با ظرفیت بالا و داشتن دو هزار و ۳۰۰ واحد و یا شخصیت غیرحقیقی فعال در امر تولید و صادرات تنها ۳۵ عضو در این صندوق دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از تجار و صادرکنندگان اصفهان خواست که از امکانات این صندوق در زمینه‌های مختلف از جمله تامین امنیت مالی، تشویق صادر کنندگان به توسعه فعالیت های صادراتی، کاهش نگرانی صادر کنندگان و توسعه موثر صادرات غیرنفتی بهره ببرند.

وی یادآور شد: صندوق ضمانت صادرات ایران علاوه بر پوشش ریسک های سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانت نامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می کند.

شه‌حامد افزود: اگر صادر کننده ای برای تامین منابع مالی اولیه خود به سیستم بانکی مراجعه کند برای دریافت تسهیلات به وثیقه نیاز دارد و صندوق ضمانت صادرات ایران برای ضامن شدن آمادگی لازم را دارد.

وی اظهار کرد: به جای وثیقه های ۱۲۰ درصدی، صادر کننده می تواند با استفاده از این صندوق از وثیقه های بسیار پایین تر بهره مند شود و قبل و بعد از حمل بار نیز با صدور بیمه نامه در خدمت صادر کننده خواهیم بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: وظایف و اختیارات دفاتر کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای کاهش تصدی گری دولت و افزایش ضریب نفوذ خدمات بیمه اعتبار صادراتی به اقصی نقاط کشور و توزیع خدمات، جذب مشتری، فرهنگسازی خدمات بیمه اعتبار صادراتی، بازاریابی و تبلیغات، به استناد قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران است.

وی گفت: مهمترین و بزرگترین دغدغه صادر کنندگان کشور در حال حاضر انتقال پول و مخاطرات آن است.

شه‌ حامد افزود: به لحاظ اینکه انتقال پول از سیستم بانکی انجام نمی شود بیشتر صادر کنندگان در چنگال صرافان گرفتار می شوند.

وی اظهار کرد: صرافان در شرایط تحریم، سوء استفاده های خاصی به ضرر تولید و صادرات کشور می کنند.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ابراز امیدواری کرد که با گذر از شرایط تحریم وضعیت صادرات و صادر کنندگان بهتر شود و ادامه داد: چالش ها و مشکلات صادرات کشور در دو دسته شامل تحریم های بین المللی و مشکلات داخلی و به نوعی خود تحریمی است.

وی افزود: در مشکلات داخلی، تغییر سریع مقررات داخلی برای صادرات، گرفتاری های مالیات و گمرک و مهمتر از همه نقدینگی برای صادر کنندگان بسیار مشکل زا است.

شه‌ حامد گفت: در حالی که در دنیا صادرکنندگان به میزان ۷۰ درصد از سوی بانکها تامین مالی می شوند در ایران زیر ۱۰ درصد تامین مالی برای صادرکنندگان صورت می گیرد.

عاطفه قلع ریز