نورآباد - سد «تاج امیر» سالهاست روی تخت و سیر وعده ها مانده است، تخت و تاجی که برای دشت های تشنه قطب حبوبات لرستان نان و نوا نشد.

هوشنگ بازوند که روز گذشته به شهرستان دلفان سفر کرده بود در حاشیه این سفر خود در گفتگو با خبرنگار مهر به توقف طرح سد تاج امیر شهرستان دلفان اشاره کرد تا بگوید: متاسفانه در زمینه های کارهای زیربنایی در گذشته در شهرستان دلفان اقدامات خوبی صورت نگرفته است.

وی ادامه می دهد: این موضوع مانع از توسعه و رشد اقتصادی این منطقه در زمینه های مختلف به ویژه طرح های آبی و خاکی بوده است که باید با همکاری و تلاش بیشتر این کوتاهی ها را جبران کنیم.

بازوند با تاکید بر اینکه اعتباری برای اجرای طرح سد تاج امیر این شهرستان نداریم یادآور می شود: باید برای ادامه ساخت این طرح از محل فاینانس موضوع را دنبال کنیم آن هم نه فاینانس خارجی زیرا این موضوع زمان بر است.

استاندار لرستان اضافه می کند: ما باید از فاینانس داخلی اجرای سد تاج امیر را پیگیری کنیم و از امروز طرح سد تاج امیر در دستور کار برنامه های استان قرار خواهیم داد تا به نتیجه مطلوبی برسد.

وی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از اراضی کشاورزی این شهرستان به صورت دیم کشت می شود می گوید: آبی بودن اراضی کشاورزی دلفان نسبت به میانگین استان بسیار پایین بوده و مردم این منطقه مطمئن باشند که رفع این موضوع در دستور کار برنامه های استان قرار خواهد گرفت.

استاندار لرستان با اشاره به پدیده کم آبی در استان ادامه می دهد: با توجه به بروز این پدیده و وضعیت موجود در سال جاری قصد داریم حدود هزار هکتار از اراضی کشاورزی که به صورت قرقابی آبیاری می شد را به آبیاری مکانیزه تغییر دهیم.

بازوند یادآور می شود: برای اجرای این طرح ۵ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض در نظر گرفته شده و مابقی آن نیز به صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد که در آینده نزدیک این برنامه نیز اجرایی شود.

بنابراین گزارش یکی از طرح های تامین آب کشاورزی دشت خاوه شهرستان دلفان سد تاج امیر است که عملیات اجرایی آن در بهمن ماه ۹۱ با حضور معاون برنامه ریزی استانداری لرستان و تعدادی از مسئولین استانی و شهرستانی به طور رسمی آغاز و پس از مدت کوتاهی ادامه ساخت آن متوقف شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دلفان پیش از این در گفتگو با مهر احداث سد مخزنی تاج امیر را در راستای مهار آبها و اجرای طرح های آب و خاک در این شهرستان ضروری دانسته و گفته بود: این سد به منظور تامین آب کشاورزی هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه احداث می شود که ظرفیت ذخیره سازی آب آن هشت میلیون متر مکعب است.

فرشاد بابایی می افزاید: اگر این طرح به بهره برداری برسد در بحث افزایش تولید منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود به طوریکه حدود شش تا ۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید این شهرستان اضافه شده و کشاورزی منطقه نیز رونق پیدا خواهد کرد.

فرماندار دلفان نیز در رابطه با روند احداث این سد گفته بود: برای عملیات اجرایی این طرح ۲۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود که از این میزان ۱۲ میلیارد ریال اختصاص پیدا کرد و هزینه راه دسترسی به سد شد که می بایست اعتبارات آینده برای احداث سد اختصاص پیدا کند که تاکنون محقق نشده است.

باقری برآورد اولیه این طرح را ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرده و یادآور می شود: این طرح به گفته مسئولان امورآب منطقه ای استان قرار بود ظرف مدت زمان ۳۶ ماه به بهره برداری برسد اما تاکنون این امر محقق نشده است.

شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مساحت یکی از شهرستانهای کمتر توسعه یافته استان لرستان به شمار می رود که در گذشته توجه چندانی به این منطقه محروم به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری نسبت به سایر شهرستانهای استان نشده است.

این شهرستان دارای ۱۱۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان تنها ۱۹ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی آن به صورت دیم کشت می شود که این امر علاوه بر اینکه مانع از افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه می شود درآمد اقتصادی مردم این دیار که بیش از ۸۰ درصد آنها از راه کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

این در حالی است که این شهرستان با دارا بودن دو رودخانه دائمی پر آب و چشمه ساران و سراب های فراوان یکی از شهرستانهای پر آب استان به شمار می رود که متاسفانه بدون کوچکترین استفاده ای از این شهرستان خارج می شود که اجرای طرح های آبی در راستای مهار آبهای روان این منطقه ضرورتی انکار ناپذیر است.