دومین مجمع عمومی خانه احزاب امروز در وزارت کشور تشکیل و ۱۴ پیشنهاد از سوی احزاب ارائه شد که چالش اصلی در این پیشنهادها، ترکیب شورای مرکزی خانه احزاب بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب صبح امروز در سالن ۶۰۰ نفره وزارت کشور برگزار شد؛ گفتنی است در این مجمع برخی اعضا، نظرات و پیشنهادات خود را برای اصلاح اساسنامه مطرح کردند که می‌توان گفت چالش اصلی این پیشنهادات، چگونگی ترکیب شورای مرکزی بود و ۱۴ پیشنهاد در کل ارائه شد که به شرح ذیل است:

۱. اعظم طالقانی دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی با هر گونه تغییر و سهمیه‌بندی در ترکیب شورای مرکزی مخالفت کرد.

۲. محمدحسین عبدالخالقی دبیرکل جمعیت اسلامی حامیان مردم استان تهران به این مساله اشاره کرد که باید روش جدولی اعضای تشکل‌ها در شورای مرکزی به طور اتفاقی و تکرار آن پس از ۱۴ سال باشد. تشکل‌ها باید هر کدام یک دوره عضو هیات رئیسه باشند و تا زمانی که این مباحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در خانه احزاب باشد، هیچ‌گاه به نتایج عادلانه‌ای نخواهد رسید.

۳. نبی‌الله احمدلو دبیرکل جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر بیان کرد: حضور نمایندگان سه گرایش سیاسی متناسب با ضریب وزنی در ترکیب شورای مرکزی ضروری است و باید تعیین شود در شورای مرکزی چند نفر اصولگرا و چند نفر اصلاح‌طلب هستند.

۴. بیژن ثابتی مطلق دبیرکل حزب عدالت به این نکته اشاره کرد که کاهش تعداد اعضای شورای مرکزی به ۱۵ نفر باید صورت گیرد و رای هر یک از اعضای مجمع فقط به پنج نفر از این ۱۵ نفر باشد.

۵. سهیلا مداراتی دبیرکل حزب مشارکت مردمی استان گیلان به این نکته اشاره کرد که اعضای شورای مرکزی خانه احزاب باید به ۳۰ نفر افزایش پیدا کند.

۶. امیر اسلامی‌تبار دبیر کانون فارغ‌التحصیلان استان آذربایجان غربی بیان کرد که تعداد اعضای اصلی شورای مرکزی باید به ۲۷ نفر افزایش پیدا کند.

۷. یدالله طاهرنژاد از حزب کارگزاران سازندگی خواست که سه لیست ۱۴ نفری از سوی هر یک از سه گرایش اصلاح‌طلب، اصولگرا و سایر احزاب تهیه شده و در مجمع لیستی برای آنها قرائت شود.

۸. فریدون قدیری ابیانه از انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا پیشنهاد داد باید انتخاب اعضای مجمع به هفت نفر محدود شود.

۹. مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری که ریاست خانه احزاب را نیز بر عهده دارد، پیشنهاد داد که انتخاب اعضای مجمع به ۱۴ نفر محدود شود.

۱۰. خانم نقیبی از سازمان معلمان ایران پیشنهاد داد که اعضای مجمع به ۲۱ نفر رای دهند و شش نفر از آنها بدون گرایش سیاسی انتخاب شوند و در ادامه پنج نفر از آن ۲۱ نفر از اصلاح‌طلبان و پنج نفر از اصولگرایان و پنج نفر از سایر احزاب بر اساس بالاترین رای، برای مجمع عمومی انتخاب شوند.

۱۱. قدرتعلی حشمتیان دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی به این مساله اشاره کرد که رای دو فراکسیون اصلاح‌طلب و اصولگرا به صورت جداگانه به هفت نفر و رای مجمع عمومی به هفت نفر از بین سایر احزاب باشد.

۱۲. تبرائی از مجمع فارغ‌التحصیلان استان گیلان بیان کرد که اعضای مجمع عمومی ۲۱ نفر باشد و از این ۲۱ نفر، هفت نفر از اصلاح طلبان، هفت نفر از اصولگرایان و هفت نفر از سایر احزاب بر اساس بالاترین رای انتخاب شوند.

۱۳. محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی پیشنهاد داد که هر یک از سه فراکسیون اصلاح‌طلب، اصولگرا و سایر احزاب به صورت جداگانه به هفت نفر رای دهند تا بر این اساس خانه احزاب تشکیل شود.

۱۴. اسدالله بادامچیان از حزب موتلفه اسلامی پیشنهاد داد که سه نفر بازرس اصلی و سه بازرس علی‌البدل از بین سه گرایش از سوی مجمع عمومی و بر اساس بالاترین رای انتخاب شوند.