کرمان - مسئول مراقبت و بررسی بیماری های دامی دامپزشکی کرمان از شناسایی یک مورد مشکوک به بیماری مشمشه در جمعیت اسب های استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، صدیقه کاظمی نیا صبح پنجشنبه در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان با اشاره به لزوم انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد مرغی در کرمان گفت: برای این منظور لازم است که از ورود مرغ زنده به استان جلوگیری شود.

وی خواستار همکاری نیروی انتظامی در این خصوص شد و افزود: باید به طور جد از ورود مرغ زنده به ویژه از استان های شمالی به کرمان جلوگیری به عمل آید.

این مسئول همچنین ورود اسب های بدون مجوز به استان کرمان را تهدیدی علیه سلامت جمعیت دامی دانست و گفت: بیماری مشمشه در بین اسب های نواحی غربی شیوع دارد که با ورود اسب های بدون مجوز به کرمان امکان انتقال این بیماری شدت پیدا می کند.

وی مشمشه را یکی از بیماری مشترک بین دام و انسان دانست و تصریح کرد: به تازگی یک مورد مشکوک به بیماری مشمشه در بین جمعیت اسب های استان کرمان شناسایی شده است.

کاظیمی نیا با اشاره به اینکه بیماری مشمشه از طریق اسب های عراقی وارد کشور شده است، تصریح کرد: در حال حاضر اسب های بدون مجوز زیادی وارد کرمان می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

وی همچنین بر نظارت جدی بر سلامت شترهای استان کرمان اشاره کرد و گفت: بیماری کرونا از طریق شترها به انسان منتقل می شود.

کارشناس دامپزشکی کرمان با اشاره به گرایش مردم به مصرف گوشت شتر، گفت: برای جلوگیری از بروز بیماری کرونا، ورود و خروج شتر از استان ممنوع اعلام شده است.

وی تشخیص بومی بودن دام را از جمله وظایف جهاد کشاورزی دانست و افزود: چنانچه محموله دامی فاقد مجوز دامپزشکی باشد،  دام قاچاق به شمار می رود.

مسئول مراقبت و بررسی بیماری های دامی دامپزشکی کرمان همچنین از کاهش قاچاق دام در کرمان طی سال گذشته خبر داد و ابراز داشت: دلیل این امر همکاری خوب نیروی انتظامی و همچنین به صرفه نبودن قاچاق دام برای افراد سودجو است.

برچسب‌ها