اصفهان – مشاور معاون صنایع دستی کشور گفت: جای افسوس است که ایران رتبه نخست تنوع صنایع دستی دنیا را داد اما از بعد صادراتی و اقتصادی در این زمینه رتبه سی ام را در جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امید شیوا ظهر امروز در مراسم تجلیل از هنرمندان برجسته و فعالان برتر صنایع و هنرهای دستی به جایگاه اصفهان در حوزه صنایع دستی اشاره و اظهار داشت: بسیار خرسندم از اینکه اصفهان به عنوان میزبان تجلیل از هنرمندان پیشگام انتخاب شده است و شاهد تجلیل از سه چهره ماندگار هنرهای صنایع دستی این استان در روز گذشته در تهران بودیم.

وی با بیان اینکه صنایع دستی عنوان کالایی رمزآلود و افسونگر در تاریخ تمدن فلات ایران است، افزود: صنایع دستی ویژگی هویت ساز دارد و زمانی که فلات ایران را از هزارها سال پیش از میلاد بررسی کنیم اولین نشانه های ساخت صنایع دستی را مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به تاثیر صنایع دستی بر اقتصاد کشورها ادامه داد: با بررسی تاریخ ایران متوجه می شویم که در دوران اشکانی و پارتی راه ابرشیم، چین را به امپراتوری روم وصل می کرد که دو سوم این راه از پادشاهی اشکانی و پارتی می گذشت و درآمد سرشاری از راه تبادل کالاهای فرهنگی در این دوران حاصل می شده است.

شیوا با بیان اینکه  اقتصاد جوامع عشایر، روستایی و نیمه شهری ایران بر پایه تولید، توزیع و فروش صنایع دستی خانوادگی بوده است، بیان داشت: جای افسوس است که ایران رتبه نخست تنوع صنایع دستی دنیا را داد اما کشور ما از بعد صادراتی و اقتصادی در این زمینه رتبه سی ام را به خود اختصاص داده است.

توسعه گردشگری در گرو پیشرفت و حمایت از صنایع دستی است

وی اضافه کرد: این خلاء از دهه های گذشته گریبانگیر صنایع دستی ما شده است به گونه ای که خرید صنایع دستی در سبد اقتصادی خانوار فراموش و به یک حس خاطره انگیز  تبدیل شده و بر این اساس یکی از اهداف ما این است که این حس به شکل واقعی خود برگردد.

مشاور معاون صنایع دستی و رئیس حوزه معاونت با اشاره به اینکه توسعه گردشگری در گرو پیشرفت و حمایت از صنایع دستی است، تصریح کرد: صنایع دستی در چرخه سازمان میراث فرهنگی به عنوان ابزار توسعه گردشگری مطرح است چراکه هر گردشگری که به کشوری دیگر پای می گذارد علاقه مند به خرید این دسته از کالاها است.