بر اساس اظهارات مسئولان كانون اصلاح و تربيت در حال حاضر كوچكترين فرد بزهكار كانون اصلاح و تربيت تنها 13سال سن دارد. نوجواني كه به جاي حضور سر كلاس درس ، مي بايست هم نشين بچه هايي شود كه سالهاست در اعمال خلاف غوطه ور شده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، امروزه اكثر جواناني كه مرتكب اعمال خلاف مي شوند از فقر مالي شديد رنج مي برند و عمده انگيزه آنان از اعمال خلاف ، كسب درآمد است.

گرچه عوامل بسياري در بزهكاري و روي آوردن نوجوانان و جوانان به اعمال خلاف تاثير گذار است اما شايد به جرات گفت كه فقر مادي يكي از عوامل مهم در جرايم جوانان محسوب مي شود كه اين امر در افزايش جرايم و هزاران مشكل ديگر در بين اين نسل تاثير گذار خواهد بود.

نوجوان 13 ساله اي كه براي تامين معشيت خانواده و يا مطرح كردن خود اقدام به دزدي مي كند به طور حتم از آينده تاريك و تار خود بي خبر است. آينده اي كه ممكن است براي هميشه آن را در پشت ميله هاي زندان باقي گذارد.

به گفته كارشناسان هر ساله بين 6 الي 7 درصد نوجوانان و جوانان بزهكار پس از خروج از زندان مجدد با ارتكاب به اعمال خلاف به كانون اصلاح و تربيت باز مي گردند. بنابراين چندان بعيد به نظر نمي رسد كه نوجوان 13 ساله اي كه در اين سن و سال راهي كانون اصلاح و تربيت شده  نيز در سالهاي آينده جزء اين افراد باشد.

مدير كانون اصلاح و تربيت در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر اظهار داشت: در حال حاضر كوچكترين فرد نگهداري شده در كانون اصلاح و تربيت 13سال سن دارد كه به دليل سرقت راهي زندان شده است.

منصور مقاره عابد با بيان اينكه نوجوان بزهكار 13ساله حكم اقامت و نگهداري در كانون اصلاح و تربيت را دارد ، افزود: بزهكاران با سنين پايين مصونيت كيفري ندارند و فقط حكم نگهداري براي اين افراد صادر مي شود.

وي جدايي والدين را يكي از علل اصلي روي آوردن كودكان به اعمال خلاف دانست و گفت: بررسي ها نشان مي دهد كودكاني كه والدين آنان به طور مستمر در محيط خانه با يكديگر درگيري دارند و در نهايت از يگديگر جدا مي شوند ، در دوران كودكي به اعمال خلاف كشيده شده و در نوجواني به خلافكار حرفه اي تبديل مي شوند.

به گزارش مهر ، فقر و جدايي والدين تنها علل ناكامي كودكان از رسيدن به آرزوهاي ديرينه و قدم گذاشتن در راه بزه و اعمال خلاف نيست . بلكه قانوني كه حق مجازات و نگهداري در كانون و در محلي كه مي تواند مهد شناخت جرم باشد را براي يك نوجوان 13 ساله درست مي داند ، پس نبايد چندان بعيد و تعجب آور باشد كه از كودك بي تجربه مجرم حرفه اي ساخته شود.