آمل - همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۱۰۳ پروژ عمرانی و کشاورزی با ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار در مازندران بهره برداری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگاران مازندران عصر یکشنبه از طرح گلخانه آنتوریم قلی زاده در منطقه رفیع آباد جاده آمل - سرخرود بازدید کردند. در این بازدید به گفته دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ۱۰۳ پروژه مختلف با حدود۲۷۰ میلیارد ريال اعتبار عمرانی و تسهیلاتی برای چرخه تولید بهره برداری می شود.

این تعداد طرح در ۱۵۷ روستای استان مازندران پراکنده است و ۲۰ هزار خانوار از این پروژه های بهره برداری شده، بهره مند می شوند. ۸۹ طرح در بخش آب و خاک، ۹ طرح دام و طیور، ۲ طرح زراعی و باغی، ۳ طرح سیلات و یک طرح را صنایع است.

همچنین در یکسال گذشته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ريال طرح از صندوق توسعه ملی به بانک های عامل استان معرفی شدند که سهمیه مازندران ۳۸۶ میلیارد ريال در بخش کشاورزی بوده است.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حدود ۵۸۰ میلیارد ريال از صندوق توسعه ملی برای استان تصویب و اختصاص یافت که رقم قابل توجهی است و حدود ۵۰ درصد بیش از سهمیه استان اختصاص داده شد، ادامه داد: وضعیت اعتبار سال گذشته نسبت به سال ۹۲ یک وضعیت نسبتا خوبی بوده است اما از نظر مالی سال خوبی نبود و ۳۸۰ میلیارد ريال اعتبار تملک دارائی که حدود ۵۱ درصد تخصیص داده شد که نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۰۰ میلیارد ريال بیشتر بوده است.

به اذعان وی، اعتبار ملی سال گذشته را ۳۰۰ میلیارد ريال برای پروژه های زیر بنایی آب و خاک تخصیص یافت که این میزن نسبت به سال قبل آن ۱۸۱ میلیارد ريال بوده است.

حیدرپور در خصوص اراضی شیبدار در سطح استان، تصریح کرد: در سال گذشته در ۷۵۰ هکتار از اراضی شیبدار باغ بهمراه تامین آب مورد نیاز احداث که این در سال قبل آن حدود ۹۰ هکتار بوده است.

وی یکی از طرح های مهم و در اولویت سازمان را برای اشتغال، تولید و حفظ آب و خاک عنوان کرد و پیش بینی اعتبار ملی تمام شده استان را نسبت به ۳۰۰ میلیارد ريال سال قبل ۶۶۰ میلیارد ريال برآورد کرد تا حرکت برای زیرساخت های تولید با سرعت در مازندران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ آبیاری تحت فشار ۲ هزار هکتار تمام شده، افزود: پیش بینی می شود بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ريال از اعتبار سال گذشته را برای آبیاری تحت فشار استفاده که بیش از ۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار داشته باشیم.

حیدر پور با بیان اینکه به دلیل گرمای شدید هوا برای۲۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج مصرف آب افزایش یافته است، گفت: این مشکل موجب استرس شالیزاران جویبار و میاندرود شد که با همکاری و هماهنگی شرکت آب منطقه ای مدیریت و تا حدودی رفع بحران شود و این مشکل موجب خسارت حدود ۵۰ تا ۶۰ هکتار اراضی جویبار شده است.

حیدرپور با بیان اینکه مدیریت است ده از آب یک امر اجتناب ناپذیر است و باید در همه زمینه ها مصرف آن مدیریت شود، اظهارداشت: با توجه به اینکه بحران آب در کشور وجود دارد و مازندران هنوز به بحران نرسیده است و این با نبود مدیریت صحیح در آینده به چالش مواجه خواهد شد.

وی الگوی کشت مناسب و بهینه را یکی از راههای مناسب عنوان کرد و در خصوص مصرف سم، تصریح کرد: در برخی مناطق بعضی افراد با حرفها و دلسوزی های خود زحمات کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی را به ناحق زیر سئوال می برند، افزود: از نظر تئوری برای مبارزه با آفت و بیماری مصرف سم نقش بسزایی برای جلوگیری از خسارت محصولات کشاورزی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مصرف سم در آمریکا هزار و ۵۰۰ گرم، اروپا ۷۰۰ گرم، متوسط جهانی هزار گرم، ایران ۵۶۰ گرم است، افزود: مازندران به دلیل سر سبز بودن و شرایط اقلیمی برای ایجاد بیماری و آفت آماده است و به همین دلیل در کرانه شمالی کشور و خزر مصرف سم بیشتر از مناطق دیگر است.

حیدرپور  به اینکه در حال حاضر حجم مصرف سم در کشور و مازندران کاهش یافته است، اذعان داشت: تقریبا ۹۸۰ تن مصرف سموم حشره کش در ۶۰۰ هکتار عرصه کشاورزی و باغی یک رقم بالاتر از کشورهای پیشرفته دنیاست.

وی بیان کرد: برخی از کشاورزان و باغداران بدلیل نبود آگاهی و راه و روش درست مصرف سم، مصرف سمپاشی و سموم آنها بالاست.

حیدرپور سرانه مصرف سم در کشور را از سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته کمتر عنوان و در خصوص آموزش، تصریح کرد: سال گذشته ۵۱ مورد مدرسه در مزرعه آموزش، ۵۶ مورد سایت توجیهی و ترویجی، ۴ کانون یادگیری، گذراندن ۲۶ هزار نفر دوره مهارتی، استفاده ۲۸ ۸زار نفر از ۱۳ کارگاه و آموزش ۴۰ نفر در کلاس های آموزشی اعلام کرد.