رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به بدهی ۵.۵ میلیارد دلاری وزارت نفت به سازندگان، شرط جدید ایران برای غول‌های نفتی جهان به منظور مشارکت در صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا پدیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به بدهی ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلاری مجموعه وزارت نفت به پیمانکاران و سازندگان نفتی، گفت: در مجموع تا پایان سال گذشته حجم بدهی نفتی وزارت نفت به پیمانکاران و سازندگان از مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار امکان طراحی و ساخت انواع کالا و تجهیزات صنایع نفت و گاز توسط سازندگان ایرانی وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد از این توان ساخت داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملا به طور متوسط سالانه رقم خرید کالا از سازندگان داخلی به حدود 5 میلیارد دلار نمی رسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت سازندگان و صنعتگران داخلی در صنعت نفت بدون استفاده مانده است، تصریح کرد: با وجود عدم حمایت از سازندگان داخلی در طرح‌ها و پروژه های صنعت نفت، امکان وضعیت صادرات کالا و تجهیزات نفتی ایران به کشورهای همسایه وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اشاره به صادرات انواع کالا و تجهیزات نفتی ایران به کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه، سوریه و کشورهای منطقه آسیای میانه، مرکزی و حوزه قفقاز، بیان کرد: در کنار افزایش صادرات، در طول چند سال اخیر حجم واردات انواع کالاهای نفتی به ویژه از چین هم با افزایش قابل توجه ای روبرو شده است.

پدیدار با اشاره به مکاتبات انجام گرفته با وزارت صنعت به منظور تغییر تعرفه واردات ۱۱۰ قلم انواع کالا و تجهیزات نفتی، افزود: امکان ساخت داخلی این دسته از کالاها وجود دارد اما به دلیل تعرفه های پایین گمرکی پیمانکاران صنعت نفت به جای استفاده از توان داخلی به دنبال واردات بیشتر از خارج کشور هستند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از طراحی و ساخت ۱۰ قلم کالای پر مصرف نفتی در داخل کشور خبر داد و یادآور شد: هم اکنون انواع کالاهای پر مصرف همچون برخی از مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها، پره‌های توربین، پمپ‌های حفاری و ... در طول یکسال گذشته توسط صنعتگرانی داخلی طراحی و تولید شده است.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سئوالی که با لغو تحریم‌ها امکان وقوع معجزه در صنعت نفت و گاز ایران وجود ندارد، بیان کرد: پیش بینی می شود در صورت لغو تحریم‌ها در نقل و انتقال ارز تسهیلاتی فراهم شود اما ۶۰ درصد مشکلات فعلی ساخت کالاهای نفتی بیش از آنکه تحریم باشد سیاست‌های خود تحریمی است.

وی با انتقاد از ضعف در برگزاری مناقصات نفتی، عدم پرداخت پیش پرداخت و حتی وصل ضمانت نامه سازندگان داخلی بدون پرداخت پیش پرداخت‌ها، ادامه داد: از سوی دیگر، واردات گسترده انواع کالاهای خارجی مشلات سازندگان ایرانی را دو چندان کرده است.

پدیدار با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی در لندن، گفت: در نسل جدید قراردادهای نفتی تمامی شرکت‌ها و سرمایه گذاران بین‌المللی دستکم تا سقف ۲۵ درصد باید از توان و ظرفیت سازندگان ایرانی استفاده کنند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به آغاز مذاکرات برخی از سازندگان ایرانی با طرف‌های ایرانی برای مشارکت برای دوران پس از لغو تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: با حل و فصل برخی از سیاست‌های داخلی و خود تحریمی‌ها امکان توسعه روند طراحی و ساخت انواع کالا و تجهیزات پرمصرف صنایع نفت و گاز در کوتاه ترین زمان وجود دارد.

برچسب‌ها