کرج -فرماندار کرج با اشاره به شیوع بیماری مرغی در استان مازندران، گفت: با توجه به مجاورت شهرستان کرج با شهرستان چالوس اقدامات پیشگیرانه در دستور کار است و تاکنون بیماری مرغی در کرج گزارش نشده است.

محمدتقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام خبر شیوع بیماری مرغی در استان مازندارن، اظهار کرد: در حال حاضر روستاهای استان مازنداران قرنطینه است و از خروج مرغ های بومی خوداری می شود.

وی در ادامه با اشاره به مجاورت شهرستان کرج با محور چالوس و شهرستان چالوس، گفت: در روستاهای شهرستان کرج که در محور چالوس قرار دارند قرنطینه آغاز شده است.

ایرانی با اشاره به اینکه در شهرستان کرج توزیع مرغ های بومی شایع است، افزود: مردم نباید از مرغ های بومی استفاده کنند چرا که ورژن جدید بیماری مرغی که در استان مازندارن شایع شده است در نوع خود عجیب و خطرناک است.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری مرغی در تابستان شیوع پیدا می کند، گفت: از شهروندان کرجی می خواهیم برای استفاده از گوشت مرغ رعایت نکات ایمنی را در الویت قرار دهند.

فرماندار ویژه کرج عنوان کرد: در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود امکان وارد آمدن خساراتی سنگین به استان البرز در این زمینه وجود دارد.

ایرانی با اشاره به اینکه البرز پایلوت تولید تخم مرغ در کشور است، گفت: در ماه های گذشته ۶۰۰ تن تخم مرغ به کشور عراق صادر شد با توجه به شیوع بیماری مرغی اگر پیشگیری های مداوم انجام نشود برای مرغ تخم گذار با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات بیانیه منتشر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، آنفلوآنزای مرغی، بیماری آشنا و مرموزی است که بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی ایران شیوع آن از یک روستا در مازندران آغاز شده است. سازمان جهانی بهداشت حیوانات نیز اعلام کرد ایران از شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی اچ۵ان۱ در یکی از روستاهای شمال این کشور خبر داده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت حیوانات بر اساس اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ایران آمده است: این ویروس روز جمعه در یکی از روستاهای مازندران شروع شده است، این ویروس ۱۷ پرنده از ۲۵ پرنده مشکوک به بیماری در این محل را از پا درآورده است و ۸ پرنده باقیمانده نیز معدوم شدند.