خرم آباد - نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: تسبیح، تقدیس و فرمانبری خداوند رسالت فرشتگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه شنبه در جلسه تفسیر سوره فاطر اظهار داشت: چیزهایی که انسان ها به آن ایمان دارند دو دسته هستند.

وی چیزهایی که در عالم خارج حس می شوند را دسته اول دانست و عنوان کرد: برای مثال انسان های آن زمان پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را دیدند، وجودشان را حس کردند و به آنها ایمان آوردند که به آن ایمان به شهادت می گویند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به ایمان به چیزهایی اشاره کرد که از چشم ظاهری و مادی ما به دور است و ادامه داد: به این ایمان، ایمان به غیب می گویند مانند ایمان به خدای متعال که با چشم سر نمی بینیم اما به ادله نقلی مانند قرآن و حدیث اکتفا می کنیم.

ایمان به ملائکه ایمان به غیب است

آیت الله میرعمادی تصریح کرد: ملائکه موجوداتی دور از چشم مادی ما هستند و ایمان به ملائکه ایمان به غیب است.

وی به آیه اول سوره فاطر اشاره کرد و افزود: در این آیه به رسالت ملائکه و شکل و صورت آنها اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه براساس قرآن و روایات ملائکه دو رسالت اصلی دارند، خاطرنشان کرد: رسالت اصلی فرشتگان تسبیح، تحمید و تقدیس خدای متعال و کار فرشتگان ذکر گفتن است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه فرمانبری خداوند دومین رسالت ملائکه است، بیان داشت: وساطت بین خدا و پیامبران و رساندن وحی اولین فرمانبری فرشتگان از خداوند است.

وی به وساطت ملائکه بین خدای متعال و جهان هستی اشاره کرد و گفت: قبض روح انسان ها نیز توسط ملکی به نام عزرائیل انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه تدبیر و تقسیم امور هستی بر عهده ملائکه است، ادامه داد: مراقبت از انسان ها در برابر خطرات و امدادگری به مومنان در جنگ ها از دیگر کارهای فرشتگان است.

ملائکه کاتبان عمل انسان و حاملان عرش الهی

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه ملائکه کاتبان عمل انسان و حاملان عرش الهی هستند، تصریح کرد: همچنین فرشتگان مامور مجازات و عذاب گناهکاران در قیامت هستند و به مومنان بشارت می دهند.

وی به مادی یا غیر مادی بودن ملائکه اشاره کرد و افزود: برخی از مفسران و فلاسفه معتقدند ملائکه دارای یک جسم لطیف و نامرئی هستند چرا که در آیه اول سوره فاطر آمده فرشتگان صف می کشند و بال دارند که نشانه جسم بودن است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به نظر برخی دیگر از مفسران اشاره کرد و بیان داشت: برخی دیگر از مفسران می گویند ملائکه موجوداتی منزه از جسم و جسمانی و شریف و طاهر و نورانی هستند.

آیت الله میرعمادی به عقل محض بودن فرشتگان از نظر مفسران دوم اشاره کرد و یادآور شد: خداوند حیوانات را شهوت محض، فرشتگان را عقل محض و انسان را ترکیبی از شهوت و عقل آفریده است.

وی عنوان کرد: از نظر علامه طباطبایی ملائکه مجرد هستند چرا که خصوصیاتی که برای آنها ذکر شده است با جسم بودن سازگار نیست.

دلایل جسم نبودن ملائکه از دیدگاه علامه طباطبایی

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به نظر علامه طباطبایی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان می فرمایند از نظر عقلی ملائکه نمی توانند جسم باشند چرا که جسم زوال پذیر و فسادپذیر است و تغییر پیدا می کند در حالی که ملائکه از تغییر و زوال و فساد معصوم هستند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در جسم کمال تدریجی وجود دارد، تصریح کرد: ملائکه کمال محض هستند و تدریج در آنها معنا ندارد چرا که در روایات از فرشتگان به عنوان معصوم یاد شده است.

وی به دلیل سوم علامه طباطبایی اشاره کرد و افزود: در حدیثی امام صادق می فرمایند ملائکه نمی خورند، نمی آشامند و ازدواج نمی کنند که نشان دهنده جسم نبودن آنهاست چرا که رشد، خوردن و آشامیدن لازمه جسم است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به آیه ای دیگر مبنی بر ثابت بودن فرشتگان در تسبیح خداوند اشاره کرد و افزود: اگر ملائکه جسم باشند نمی توانند ثابت باشند و به طور دائم تغییر پیدا می کنند.

آیت الله میرعمادی به دلیل علامه طباطبایی مبنی بر بال و صف کشیدن فرشتگان اشاره کرد و بیان داشت: ایشان می فرماید آیه تمثیل است و بیان شکل ظاهری نیست.

وی با بیان اینکه گاهی برای فهماندن چیزی امر معقول را در قالب محسوس در می آوریم، عنوان کرد: منظور بال جسمانی نیست و تمثل برای تقریب ذهن است.