قم - شهردار قم بوستان‌های شهری قم را دارای مشکلات فراوانی در زمینه ایمنی توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مرتضی سقائیان‌نژاد قبل از ظهر یکشنبه در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه در زمینه ایمنی نقصی در ساختار شهرداری قم وجود دارد، اظهار داشت: در درجه اول باید وضعیت ساختاری ما اصلاح شود تا بدانیم که در چنین مواقعی مسئولیت به سمت چه کسی باید برود.

وی با اشاره به مرگ یک نوجوان ۱۲ ساله در یکی از بوستان‌های شهر قم گفت: از بعد از این اگر اتفاقی در یک منطقه بیفتد من با معاونت خدمات شهری روبه‌رو هستم چرا که پراکنده کردن مسئولیت‌ها در این زمینه موجب می‌شود پاسخگویی وجود نداشته باشد.

شهردار قم با اشاره به احصای نقاط قوت و ضعف در این زمینه گفت: تنها در منطقه یک ۳۸ بوستان بررسی شد و متوجه شدیم که تمام بوستان‌ها ناامن است. این واقعیت را همه باید بپذیریم و بر اساس آن اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: فقط هم مسئله برق و بوستان نیست بلکه در اقدامات عمرانی و مبلمان شهری و دیگر مسائل هم باید به این مسئله توجه ویژه داشت.

ندانم‌کاری‌های مکرر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به تماس‌هایی که پیش از وقوع این حادثه با سامانه ۱۳۷ برقرار شده ابراز داشت: این اتفاقات در اثر ندانم‌کاری مسئولان شهری است.

وی ادامه داد: اهالی محله هشت روز پشت سر هم زنگ زدند و گفتند که این تیر برق دارد و کسی کار درستی انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه شهردار جدید باید این مسئله را با جدیت پیگیری کند، اظهار داشت: حاضریم از بودجه دیگر مسائل کم کرده و در این زمینه هزینه کنیم.

آسیب‌شناسی کنید

حسن بختیاری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به گزارشی که معاون شهردار قم در ارتباط با این موضوع ارائه داد، گفت: ما از این گزارش دادن‌ها باید عبور کنیم.

وی افزود: هر کاری در این شهر انجام داده‌ایم وظیفه ما بوده است و باید ببنیم چه کاری انجام نداده‌ایم که یک اتفاقی که یک سال پیش اتفاق افتاده دوباره تکرار شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اقدماتی که پس از وقوع این حادثه انجام داده گفت: جلسه‌ای را با حضور همه عوامل دست اندرکار در کمیسیون خدمات شهری گذاشتیم و بررسی‌هایی صورت گرفت تا اقداماتی که باید انجام شود در نظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: دوستان شهرداری باید گزارشی از بررسی‌های مورد قبلی برق‌گرفتگی در شهر قم به ما بدهند و بگویند با کسانی که در آن حادثه سال گذشته مقصر بودند چه برخوردی داشته‌اند.

عباس ذاکریان گفت: سامانه ۱۳۷ در این زمینه خوب برخورد کرده و این مسئله را به عنوان پیام خطرساز به عوامل پیامک کرده است.

بی‌توجهی به مسائل ایمنی

وی با اشاره به مشکلات نیروی انسانی در این زمینه گفت: مسئول برق منطقه چهار قم فوق دیپلم برق دارد اما دو نفر زیر مجموعه ایشان باغبان هستند و هیچ سررشته‌ای ندارند.

سخنگوی شورای شهر قم اضافه کرد: این فرد با مافوق خودش مکاتبه کرده و تقاضای نیروی متخصص کرده که کسی به آن توجه نکرده است. حتی وی تقاضای خرید برای تجهیزات ایمن‌سازی داشته که مورد موافقت قرار نگرفته است.

وی افزود: با بررسی‌های اولیه که داشتیم قصور مسئولان منطقه مبرز است. باید برخورد صورت بگیرد و این برخورد به گوش مردم هم برسد.

ذاکریان ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه بوستان‌ها پراکنده هستند با بخش خصوصی قرارداد بسته شود به عنوان اورژانس حوادث بوستان‌ها که ۱۳۷ تماس‌ها را به آنها انعکاس دهد و مشکلات حل شود.

محسن عابدینی‌پور هم با اشاره به کارهای غیر ایمنی که شهرداری در زمینه برق انجام می‌دهد، گفت: اگر تا الان دو تا اتفاق افتاده از شانس ما بوده وگرنه با این شرایطی که شهر دارد باید اتفاقات بیشتری می افتاد.

مرگ‌ شهروندان به خاطر اشتباهات ترافیکی

وحید شایسته‌نیک، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اینکه اقدامات غیر ایمن شهرداری تنها به بوستان‌ها محدود نمی‌شود، افزود: در زمینه ترافیک هم هر روز یا یک روز در میان کشته داریم و این به خاطر اقدامات غیر ایمن ما است.

وی اضافه کرد: اگر مطبوعات این موضوع را پیگیری نمی‌کنند دلیل نمی‌شود که ما به آن اهمیت ندهیم چرا که در قبال این اتفاقات مسئول هستیم.

این عضو شورای شهر مشکل اصلی را در این رابطه را نبود انگیزه در نیروی انسانی دانست و ابراز داشت: گاهی مسئله‌ای را به شهرداری‌های مناطق تذکر می‌دهیم اما مسئول مربوط با بی‌میلی نسبت به رفع مشکل برخورد می‌کندکه این ناشی از ضعف انگیزه نیروی انسانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم به خاموش بودن برق بوستان‌ها و معابر پس از این حادثه انتقاد کرد.

ولی‌الله بیاتی با اشاره به اینکه خاموشی در بوستان‌ها مشکلات امنیتی به وجود می‌آورد، خواستار رسیدگی سریع به مسئله ایمنی در بوستان‌های قم شد.