تانیا لاندمن و ویلیام گریل با نگارش داستان‌هایی بر اساس واقعیت به ترتیب مدال‌های کارنگی و کیت گرین‌وی را از آن خود کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، تانیا لاندمن با نگارش رمان «سرباز بوفالو» که بر اساس زندگی کتی ویلیامز نوشته شده موفق به دریافت مدال کارنگی شد. او در این کتاب داستان زندگی زنی دورگه آفریقایی و آمریکایی را به رشته تحریر در آورده که برای دو سال در ارتش امریکا خدمت می‌کند و خودش را به عنوان مرد جا می‌زند.

ویلیام گریل نیز امسال به خاطر تصویر سازی یک کتاب غیرداستانی با عنوان «ارنست شکلتون از قطب جنوب» برای گروه سنی کودک و نوجوان موفق شد مدال گرین‌وی را به نام خود ثبت کند. این تصویرگر که ۲۵ ساله است جوان‌ترین برنده مدال گرین‌وی است که از سال ۱۹۶۰ تا امروز از سوی هیت داوران این جایزه انتخاب شده است.

این دو جایزه عصر روز دوشنبه ۲۲ ژوئن در سالن اجتماعات کتابخانه ملی بریتانیا به لاندمن و گریل اهدا شده است.

تانیا لاندمن در سخنرانی‌‌اش بعد از دریافت جایزه گفت: این روزها در مواجهه با کودکان می‌بینم که آنها از دنیای فانتزی بسیار دورند و آن طور که باید و شاید تخیل قوی‌ایی ندارند. حتی در گفت و گو با معلمان به این نتیجه رسیدم که خلاقیت و نوآوری در شیوه تدریس دانش آموزان کم است اما آنها در جست و جوی این خلاقیت هستند.

مدال کارنگی از سال ۱۹۳۶ در گرامی‌داشت فیلسوف و نویسنده اسکاتلندی اندرو کارنگی بررگزار کرد. این فیلسوف که پیشرفت خود را مدیون کتابخانه‌‌ای که در دوران کودکی به آنجا رفت و آمد داشت، می‌دانست تلاش کرد تا در زمان حیاتش کتابخانه‌های رایگانی را در انگلستان تاسیس کند. او پیش از مرگش موفق شد ۲۸۰۰ کتابخانه در این کشور راه‌اندازی کند.  این مدال امسال از سوی بنیاد کارنگی به تانیا لاندمن اهدا شد.

مدال کیت گرین‌وی نیز که از سال ۱۹۵۵ تاسیس شده هر سال به بهترینن تصویرگر کتاب کودک اهدا می‌شود. این جایزه که به مناسبت یادبود گرینوی تصویررگر مشهور قرن نوزدهم برگزار می‌شود هر سال یک مدال طلا و مبلغ ۵هزار پوند به برنده اهدا می‌کند.