بوشهر - حاجیه گل اندام شهیدی نوه و یادگار سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری در روستای جائینک شهرستان تنگستان خاکسپاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع و خاکسپاری گل اندام شهیدی عصر روز دوشنبه برگزار شد که در این آئین آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و همچنین فتح‌الله حقیقی معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر حضور داشتند.

مردم روزه‌دار شهرستان تنگستان و دیگر نقاط استان بوشهر حضوری گسترده در مراسم تشییع و خاکسپاری نوه و یادگار سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری داشتند و بار دیگر وفاداری خود به این سردار بزرگ جنوب را ثابت کردند.

حجت‌الاسلام على زاهد دوست امام جمعه دلوار در پیامی به این مناسبت گفت: حاجیه گل‌اندام شهیدی، شیرزنی از دیار دارالحماسه و یادگار بزرگ مردی بود که نام نیک و حدیث دلاورمردی‌ها، مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و ایستادگی او در برابر زیاده خواهی بیگانگان تا به ابد بر سر زبان‌ها جاری است.

شهید رئیسعلی دلواری آزادی‌خواه و رهبر قیام جنوب با حکم جهاد علمای دینی بوشهر علیه نیروهای انگلیسی قیام کرد و پس از چندین بار غلبه بر نیروهای غاصب، در ۱۲ شهریور سال ۱۲۹۴ به شهادت رسید و به نماد ایستادگی و مبارزه با استعمار تبدیل شد.

رئیسعلی دلواری در نبردهای مختلفی مقابل نیروهای متخاصم قرار گرفت که می‌توان به نبردهای جنگ جهانی اول، نبرد دلوار، و نبرد بوشهر اشاره کرد.

وی در این نبردها ضربه‌های سنگینی بر پیکره نیروهای انگلیسی وارد کرد وموفق شد هفت سال این نیروها را از خاک ایران خارج کند.