ششمین قسمت مستند «جغرافیدانان مسلمان» با موضوع رشد جغرافیای اسلامی در اندلس از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه مستند «جغرافیدانان مسلمان» به جغرافیای اسلامی و فعالیت دانشمندان مسلمان در این زمینه می‌پردازد و نقش آنها در پیشبرد علم جغرافی را شرح می‌دهد.

تاکنون چند قسمت از این مستند از شبکه افق پخش شده و سیر شکل گیری دانش جغرافیا در میان مسلمانان تا پیشرفت‌های دانشمندان مسلمان در گسترش این علم روایت شده است.

در ششمین قسمت که این هفته شنبه ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد، به رشد علم جغرافیا با ترجمه آثار یونانیان و با انگیزه علم آموزی، سفر، فتوحات و تجارت بین مسلمانان اندلس پرداخته شده است.

از قرن سوم تا هفتم قمری در اندلس، نوشتن مسالک و ممالک‌ها، معجم‌ها و سفرنامه‌ها بین مسلمانان رشد چشمگیری یافت. از مهم‌ترین سفرنامه نویسان این دوران می‌توان به ابن عربی، غزال، غرناطی و ابن جبیر اشاره کرد. همچنین احمدبن محمد رازی پدر جغرافیای اندلس نام گرفت و بکری از افرادی بود که در نوشتن مسالک و ممالک و معجم تبحر داشت.

این مستند ترکیبی از مصاحبه با حسینی از کارشناسان جغرافیا و نریشن گویی، تصاویر مستند و آرشیوی است. فرهاد مختاری در مقام تهیه کننده و آراد حسن زاده به عنوان کارگردان، سازندگان این مجموعه مستند هستند.