قائمشهر- زنان مازنی با تشکیل صندوق های خرد روستایی، نان آور خانواده هایشان شده اند و بی ادعا چرخ اقتصاد روستاهایشان را به حرکت درمی آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، زنان روستايی بهره ورترين زنان جامعه و از جمله افرادی هستند كه در مشاغل توليدی اشتغال دارند، بنابراين روشن است كه توجه به زنان روستایی به عنوان يک بازوی قدرتمند در توسعه روستا می تواند اثرات بسيار مثبت و انكارناپذيری را در اين راستا به همراه داشته باشد.

زنان روستایی نقش بسزایی در زمینه تولید و کارهای کشاورزی دارند و همراه مردان روستایی به فعالیت می پردازند و فعال شدن آنان در توسعه اقتصادی خانواده و جامعه غیرقابل انکار است.

تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان با اهدف ایجاد گسترش فعالیتهای درآمدزا برای زنان کم درآمد روستایی برای توسعه جوامع محلی سبب افزايش نقش اجتماعی آنان می شود

تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان با اهدف ایجاد گسترش فعالیتهای درآمدزا برای زنان کم درآمد روستایی برای توسعه جوامع محلی سبب افزايش نقش اجتماعی آنان می شود، به طوری كه در كنار اثرات اقتصادی، توانمندسازی زنان روستایی نيز يكی از دستاوردهای مهم اين صندوق‌هاست.

برگزاری دوره های مهارتی و کلاسهای آموزشی ترویجی از قبیل پرورش مرغ بومی، قارچ صدفی گیاهان زینتی، سبزی و سیفی، پرورش قارچ دکمه ای و گلخانه، گیاهان دارویی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان و  اعطا گواهینامه آموزشی از جمله اهداف صندوق اعتبارات خرد زنان است.

شهرستان قائمشهر۳۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۲ هزار نفر از آن را زنان روستائی تشکیل می دهند که با همت بلند خود و همیاری مسئولان ذیربط، تاکنون ۳۵ صندوق خرد زنان روستایی و برای اولین بار در مازندران صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان "صندوق مادر تخصصی" را تأسیس کرده اند.

فعالیت ۵۱ صندوق خرد زنان روستایی در مازندران

مجید بهادری، رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره فعالیت ۵۱ صندوق خرد زنان روستایی در این استان، اظهار داشت: این صندوق های خرد زنان روستایی توسط زنان توانمندی اداره می شود که بخش مهمی از کشاورزی استان را به دوش می کشند و توسعه و رفاه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تحکیم خانواده و توسعه روستاهای استان را به ارمغان می آورند.

قائمشهر پیشگام در توسعه بخش کشاورزی در استان

فرزین فرهادی مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: قائمشهر با تأسیس ۳۵ صندوق خرد زنان روستایی در امر توسعه بخش کشاورزی در استان و کشور از پیشگامان و بیشترین ثبت را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: این صندوق ها بالغ بر هزار و 320 نفر عضو و دو میلیارد تومان اعتبار دارد که از ۳۵ صندوق خرد زنان،  ۹ صندوق به جمع صندوق های توسعه کشور راه پیدا کردند.

فرهادی با اشاره به اینکه نیمی از نیروی کار روستاها را زنان تشکیل می دهند، اظهار داشت: زنان در تولید بسیار کوشا هستند و نقش موثری را در توسعه کشاورزی ایفا می کنند و ما امیدواریم در بخش روستایی با مشارکت فعال تری از این بانوان، به عنوان بخشی از جامعه هدف کشاورزی در زمینه های فرهنگ و اقتصاد روستاها موفق باشیم.

وی تشکیل اولین صندوق «مادرتخصصی» در استان را آغازی بر رشد فزاینده در عرصه کاری زنان دانست که می تواند نویدبخش برای دیگر شهرستانها باشد.

اهداف تشکیل صندوق اعتبارات زنان

معصومه صفری رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی قائمشهر هدف از تشکیل این صندوق تخصصی را مشارکت و توانمندی اقتصادی زنان روستایی، توسعه منابع انساني و تشكيل نهادهای اجتماعي برای زنان و ايجاد و تقويت سرمايه های اجتماعي در جوامع روستايی معرفی کرد و اظهار داشت: این صندوق می خواهد با افق دید وسیع تری بین زنجیرهای منفصل تولید و مصرف ارتباط ایجاد کند.

صفری ادامه داد: صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی شهرستان قائمشهر از سال ۱۳۸۶ در روستای نجارکلا قائمشهر با تعداد ۳۹ نفر از زنان فعال و توانمند در کار تولیدی و کشاورزی شروع فعالیت خود را آغاز کرد و با اجراي موفق در روستای پايلوت، اين طرح به مرحله اجرايی رسيده و تاكنون ۳۵صندوق در شهرستان راه‌اندازی شده و هزار و ۲۳۰ نفر عضو را تحت برنامه‌های آموزشی و اعتباری خود قرار داده، اين صندوق‌ها پس از آموزش‌های لازم به اعضاء صندوق سپرده شده است.

رئیس ترویج مدیریت جهادکشاورزی قائمشهر در خصوص تشکیل صندوق مادرتخصصی، گفت: طی هماهنگی صورت گرفته با صندوق حمايت از توسعه فعاليتهای كشاورزی زنان روستايی و با توجه به رضایتمندی و استقبال  از تشکیل صندوق ها، حمايت از توسعه فعاليتهای كشاورزی زنان روستايی در زمينه اجرای طرحهای اشتغال زايی خانگی، قائمشهر اقدام به تشكيل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی زنان روستايی در این شهرستان کرد و با توجه به اینکه فعالیت تعدادی از صندوق های اعتبارات خرد زیر یک سال است، تعداد ۹ صندوق توانستند در صندوق توسعه شهرستانی عضو شوند که دارای ۳۶۴ نفر عضو فعال هستند.

هاجرآراء وند مدیرعامل صندوق خرد روستایی آهنگر کلای بیشه سر نیز به خبرنگار مهر می گوید: از سال ۹۲ در روستای آهنگرکلای بیشه سر تاکنون دو صندوق خرد زنان با ۷ عضوتشکیل شده است که اعضای آن که عموما زنان سرپرست خانوار و خانواده های کم بضاعت هستند و با فعالیت در اموراتی از قبیل قالی بافی، کشاورزی، سبزی کاری، پرورش مرغ بومی، منبع درآمد خوبی برای خود و خانواده هستند.

این بانوی روستایی ۴۰ ساله که کارشناس پرستاری نیز هست با اعلام اینکه ۱۸ میلیون تومان سرمایه این دو صندوق است، اظهار داشت: آورده سرمایه هریک از اعضای این صندوقها، ماهیانه ۱۰ هزار تومان است.

وی با تقدیر از حمایت های سازمان جهادکشاورزی، آموزش های ترویجی این اداره را در توانمند سازی و ایجاد اشتغال بانوان روستایی بسیار مؤثر می داند.

رقیه پاینده یکی دیگر از این زنان توانمند است که در گفتگو با مهر اظهار داشت: در سال ۸۹ در روستای ابوخیل ارطه صندوق خرد زنان روستایی با ۳۵ عضو تشکیل داده است که در حال حاضر با ۲۵ میلیون تومان سرمایه در زمینه های، قالیبافی، نمایشگاه گل و گیاه و تولید محصولات ارگانیگ کشاورزی فعالیت دارند.

وی معتقد است اگر بازارچه ای برای عرضه دائمی تولیدات زنان  و اعضای این صندوق های خرد وجود داشته باشد دغدغه های زنان برای فروش محصولات تولیدی شان خیلی کم خواهد شد.